بروزرسانی شده در ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
کانتینر، انقلابیترین اختراع صنعت حمل و نقل در قرن بیستم است. این جعبهی فلزی استاندارد، امکان جابهجایی کالا بین کشتی، ریل، تریلی و حتی هواپیما را ایجاد میکند. همین موضوع باعث به حداقل رسیدن اتلاف وقت و هزینهی تمام شده میشود. استفاده از آلیاژ خاص کورتن، سرعت پوسیدگی کانتینرها را به حداقل میرساند و عایقبندی مثال زدنی کانتینر، کالاهای در حال حمل را در بهترین شرایط و سلامت کامل حفظ میکند.
قیمت کانتینر در ایران، عموما بر اساس قیمت جهانی آن تعیین میشود. عوامل متعددی از جمله شرایط اقتصادی جهانی، جنگها و درگیریهای منطقهای و بسیاری دیگر بر قیمت جهانی کانتینرها موثراند. با این حال برای کسب اطلاع از قیمت روز انواع کانتینر میتوانید به صفحه لیست قیمت کانتینر و کانکس مراجعه کنید.
گروه صنعتی دپوکانتین، بزرگترین فروشندهی کانتینر نو و دست دوم در مرکز کشور میتواند تمام نیازهای شما در ارتباط با خرید کانتینر تامین کند.
تاریخچهی کانتینر
تاریخچهی کانتینرها، به صدها سال پیش باز میگردد. استفاده از واحدهای استاندارد برای بارگیری و جابهجایی کالا، برای اولین بار توسط یونانیان باستان و برای حمل زیتون انجام شد. با این حال ریشهی کانتینرهای امروزی را میتوان در قرن 17 و 18 میلادی پیدا کرد. برخی از واگنهای قطار، امکان جابهجایی بین ریل، کشتی و حتی درشکه و اسب را فراهم کردند.
در دورهی شکوفایی اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم، نیاز به واحد استاندارد حمل و نقل بیشازپیش نمایان شد. در نهایت در سال 1956، تاجر آمریکایی، مالکوم مکلین به فکر ابداع کانتینرهای استاندارد و کشتیهای کانتینری افتاد. این اختراع بهمرور در تمام دنیا به واحد استاندارد جابهجایی کالا تبدیل شد و صنعت حمل و نقل را برای همیشه دگرگون ساخت.
انواع کانتینر خشک استاندارد
کانتینر 40 فوت
کانتینر 40 فوت، با طول 40 فوت (حدود 12 متر)، عرض استاندارد 8 فوت (حدود 2.4 متر) و ارتفاع 8.6 فوت (حدود 2.6 متر)، یکی از پرکاربردترین واحدهای استاندارد حمل و نقل است. ظرفیت بالای حمل و نقل بارهای حجیم و بزرگ در این نوع کانتینر امکان جابهجایی و حمل انواع کالاها، از ماشینآلات صنعتی گرفته تا لوازم التحریر را فراهم میکند. علاوه بر آن، ابعاد استاندارد کانتینر 40 فوت امکان جابهجایی آسان و سریع آن از کشتی به ریل و یا تریلی را بهبود میبخشد.
کانتینر 20 فوت
کانتینر 20 فوت، با طول 20 فوت (حدود 6 متر)، عرض استاندارد 8 فوت (حدود 2.4 متر) و ارتفاع 8.6 فوت (حدود 2.6 متر)، فرصت حمل بارهای کوچکتر و با طول کوتاهتر را بهصورت کارامد و با هزینهی مناسبتر برای تاجران، تولیدکنندگان و خطوط کشتیرانی را ایجاد میکند. ابعاد کوچکتر این کانتینرها، در کاهش هزینههای حمل و نقل آنها نقش چشمگیری دارد.
کانتینر 10 فوت
کانتینرهای 10 فوت، معمولا بهصورت انبوه تولید نمیشوند و استفادهی آنها در صنعت حمل و نقل بسیار کمتر از انواع دیگر کانتینر است اما ابعاد کوچک، آنها را به گزینهای محبوب برای پروژههای تعییر کاربری تبدیل کرده است. ابعاد کانتینر 10 فوت، طول 10 فوت (حدود 3 متر)، عرض استاندارد 8 فوت (حدود 2.4 متر) و ارتفاع 8.6 فوت (حدود 2.6 متر) است.
کانتینر 45 فوت
کانتینر 45 فوت، با طول 13.6 متر، عرض 2.43 متر و ارتفاع 2.59 متر (استاندارد) یا 2.90 متر (هایکیوب)، غول دنیای کانتینرها محسوب میشود. این نوع کانتینر با ظرفیت بارگیری تا 30.8 تن (برای مدلهای هایکیوب) و فضای بارگیری حجیم، برای حمل محمولههای بزرگ و غیرقابل حمل با کانتینرهای 20 و 40 فوت ایدهآل است. به دلیل ابعاد بزرگ، این نوع کانتینر برای حمل و نقل در همه مسیرها مناسب نیست. هزینه حمل و نقل کانتینر 45 فوت به دلیل ابعاد و وزن آن بیشتر از کانتینرهای 20 و 40 فوت است. بارگیری و تخلیه این نوع کانتینر به تجهیزات و فضای مناسب نیاز دارد.
کانتینرهای خاص
کانتینر یخچالی
کانتینر یخچالی، در دو نوع 40 فوت (حدود 12 متر)، عرض استاندارد 8 فوت (حدود 2.4 متر) و ارتفاع 8.6 فوت (حدود 2.6 متر) و 20 فوت (6 متر)، عرض 8 فوت (2.4 متر) و ارتفاع 8.6 فوت (2.6 متر) تولید میشود. این نوع خاص کانتینر، عموما برای حمل و نقل و جابهجایی کالاهای حساس به دما، مانند دارو و موارد خوراکی مورد استفاده قرار میگیرد. سیستمهای پیشرفتهی سرمایش و کنترل رطوبت درون کانتینر، سلامت کالاها را در طول مسیر تضمین میکند.
کانتینر اپن تاپ (بالا باز شو)
کانتینرهای اپن تاپ بر خلاف دیگر انواع کانتینر، از یک سقف فلزی ساده استفاده نمیکنند؛ بلکه با استفاده از یک سقف متحرک عموما برزنتی، امکان بارگیری بارهای سنگین نیازمند جرثقیل و بارهای دارای ارتفاع بیشتر از ابعاد استاندارد کانتینر را از بالا فراهم میکنند. کانتینر اوپن تاپ در ابعاد 20 فوت و 40 فوت موجود است.
کانتینر اپن ساید (پهلو باز شو)
کانتینرهای اپن ساید، علاوه بر تمامی مزایای کانتینرهای استاندارد، به دلیل وجود دربهای بزرگ در دیوارهی جانبی کانتینر، امکان بارگیری بارهای حجیم را فراهم میکند. بسیار از کالاها، به دلیل ابعاد خاص خود، از طریق دربهای اصلی کانتینر استاندارد قابل بارگیری نیستند. دربهای جانبی کانتینر اوپن ساید با فراهم کردن ورودیهای بزرگتر، شرایط را برای بارگیری چنین بارهایی آسانتر میسازد.
کانتینر ایزو تانک
کانتینر ایزو تانک نوعی کانتینر دارای مخزن حمل مایعات است. این کانتینرها معمولا از جنس استیل ضد زنگ ساخته میشوند و دارای لایههای مختلف عایق درونی و همچنین لایه محافظی از آلومینیوم یا پلیاورتان هستند. این ویژگیهای خاص، مخازن کانتینری را به گزینهای ایمن و مطمئن برای حمل انواع مایعات تبدیل میکند. کانتینرهای ایزوتانک، معمولاً ظرفیتی بین 20 تا 40 فوت مکعب (570 تا 1134 لیتر) دارند و در طول 20 و 40 فوت ساخته میشوند.
کانتینر فلت راک (رک تخت / Flat Rack)
کانتینر فلت راک نوعی کانتینر بدون سقف و دیوارههای جانبی است که برای حمل بارهایی با ابعاد غیر استاندارد طراحی شده است. عدم وجود دیوارههای جانبی در کانتینرهای فلت رک، امکان حمل کالاهای بزرگ و حجیم مانند الوار و ماشینآلات صنعتی را فراهم میکند. علاوه بر موارد ذکر شده، سهولت در بارگیری یکی دیگر از مزایای این نوع از کانتینرها است.
مزایا و معایب استفاده از کانتینر
تقریبا تمام کالاهای وارداتی مورد استفاده ما، ازجمله تلفن همراه و لپتاپ در دست شما، با استفاده از کانتینرها از کشور مبدا به دست شما رسیدهاند. گستردگی استفاده از کانتینر در صنعت حمل و نقل را میتوان نتیجهی مستقیم مزایای متعدد استفاده از کانتینرها دانست.
مزایا
ابعاد استاندارد و امکان جابهجایی آسان کالا بین کشتی، تریلی و ریل بدون تخلیه بار و بارگیری مجدد را میتوان مهمترین ویژگی و مزیت کانتینرها دانست. از مزایای دیگر این جعبههای رنگی می توان به مقاومت دربرابر عوامل محیطی، امکان جابهجایی در تعداد بالا بهوسیله کشتیهای کانتینری و امنیت کالاها اشاره کرد.
معایب
کانتینرها نیز مثل هر چیز دیگری، در کنار مزایای متعدد خود، معایبی نیز دارند. مهمترین این معایب، محدودیت وزن قابل حمل کانتینر است. برای حفظ دوام کانتینری و تعادل کشتی حمل آن، عددی مشخص برای وزن بار قابل حمل توسط سازمان بینالمللی استانداردها اعلام شده است.
علاوه بر آن، بارگیری بارهای مختلف با ابعاد بزرگتر از کانتینر نیز ممکن است مشکلساز شود.
کانتینر تغییر کاربری
استراکچر و ساختار قدرتمند کانتینرها، امکان تغییر کاربری و استفادهی مجدد از آنها را فراهم میکند. زمان کوتاه ساخت، آسیب پایین زیستمحیطی و امکان حمل و نقل آسان، باعث محبوبیت روزافزون سازههای تغییر کاربری کانتینری شده است.
کانتینر فروشگاهی
یکی از محبوبترین کاربردهای کانتینرهای تغییر کاربری یافته، استفادهی فروشگاهی است. ساخت این نوع سازهها با افزودن درب و پنجرههای مختلف و تجهیز درون کانتینر انجام میشود. فروشگاههای سیار کتاب، لوازم بهداشتی و فروش خواربار تنها چندمورد از کاربریهای متنوع کانتینرهای فروشگاهی هستند.
کانتینر رستوران
کانتینر رستورانی نوعی کانتینر فروشگاهی است که با اجاق، یخچال، سرخکن و دیگر ابزارهای مورد نیاز برای فعالیت رستورانی بهکار میرود. این سازهها به دلیل امکان جابهجایی، در فستیوالها، رویدادهای مذهبی و موارد دیگر محبوبیت چشمگیری پیدا کردهاند. البته کانکتینرهای رستورانی ثابت نیز در مناطق ساحلی و اماکن تفریحی دائمی مورد استفاده قرار میگیرند.
کانتینر کافه
کانتینرهای کافه نیز در موارد استفاده مشابه کانتینرهای رستورانی مورد استفاده قرار میگیرند و تفاوت اصلی آنها در تجهیزات مورد استفاده درون کانتینر و تزئینات بیرونی است.
کانتینر انبار
کانتینرها به دلیل شکل مستطیلی خود، امکان ایجاد یک مجموعهی بزرگتر بهصورت ماژولار، مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی مثل دما و رطوبت و امکان قفسهبندی آسان، در بسیاری از موارد بهعنوان انبار استفاده میشوند.
پیشنهاد میشود برای آشنایی بیشتر با انبارهای کانتینری مقاله خرید کانتینر برای انبار | 13 نکتهی مهم مطالعه نمایید.
کانتینر مسکونی
مقاومت بالای کانتینر و استراکچر قدرمتند، آن را به گزینهای مناسب برای سکونت موقت و بعضا دائم تبدیل کرده است.
کمپ کانتینری
کمپهای کانتینری، با استفاده از ماژولهای کانتینری تغییر کاربری یافته و تجهیز شده برای زیست و خدمات رسانی به پرسنل ساخته میشوند. مقاومت بسیار بالای کانتینرها در برابر ضربه، رطوبت و صدا در کنار استفاده از ورقهای ساندویچ پانل درون کانتینر، این کمپها را به بهترین گزینه برای پروژههای معدنی، ساختمانی، پتروشیمی و… تبدیل میکند.
انواع کانتینر از نظر مالکیت
مالکیت کانتینرها، به دو دسته اصلی تقسیم می شود:
کانتینر متعلق به شرکتهای حمل و نقل (COC)
این دسته از کانتینرها متعلق به خود خطوط کشتیرانی مانند Maersk یا MSC هستند. COC ها، برای مدت زمانی معین در اختیار مالکین بار قرار میگیرند و به همین دلیل، باید پیش از فرارسیدن زمان تعیین شده تخلیه و به شرکت حمل و نقلی مورد نظر بازگردانده شوند.
کانتینر متعلق به فرستنده کالا (SOC)
مالکیت این گروه از کانتینرها، در اختیار خطوط کشتیرانی نیست و همانطور که از نام آن پیداست، توسط فرستنده کالا خریداری و یا اجاره شدهاند.
ویژگیهای کانتینر مناسب
- سلامت چهارچوب و استراکچر اصلی و تضمین مقاومت
- ابعاد متناسب با کالای مورد نظر
- تناسب نوع کانتینر با بار درنظر گرفتهشده
- حداقل پوسیدگی سطحی
- سلامت کفپوشهای داخلی
امکانات استاندارد کانتینرها
با گسترش استفاده از کانتینرها و استفادهی آنها برای جابهجایی کالاهای مختلف، نیازهای جدیدی در تولید و امکانات مورد نیاز کانتینرها پدید آمد. برخی از این امکانات عبارتاند از:
- قفلهای پیشرفته درب کانتینر: دربهای پیشرفته الکترونیکی و قفلهای بسیار قدرتمند، بخشی از امکانات استاندارد کانتینرهای مدرن برای پیشگیری از دزدی و آسیب به کالاها بهشمار میروند.
- سیستم گردش هوا: کانتینرها برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت، به خوبی آببندی میشوند، تا حدی که ممکن است بدون راهاندازی سیستم گردش هوا، فشار غیر استاندارد هوا به کالاهای درون سازه آسیب برساند.
- قلابهای استاندارد: ثابت نگهداشتن بار در شرایط طوفانی اقیانوسها و برروی کشتیهای کانتینری، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ به همین دلیل قلاب و جاقلابیهای مختلف بهصورت استاندارد برروی کانتینرها نصب میشود.
- محل قرارگیری لیفتراک: برای جابهجایی کانتینرها، با استفاده از لیفتراک فضای مشخصی در بخش زیرین کانتینرها تعبیه شده است.
تفاوت کانکس و کانتینر
کانکس و کانتینر، علیرغم شباهت ظاهری، بهصورت ساختاری متفاوت هستند. کانتینرها تنها با درنظر داشتن کاربری حمل و نقل کالا بهصورت گسترده ساخته میشوند. در مقابل، کانکسها از ابتدا بر أساس نیاز و خواستههای مشتری و با درنظر داشتن کاربریهایی مثل فروشگاهی، مسکونی، اداری، انبار و… به تولید میرسند.
علاوه بر کاربری، متریال ساخت کانکس و کانتینر نیز متفاوت است. کانتینرها از آلیاژ ضد پوسیدگی کورتن ساخته میشوند اما جنس دیوارههای کانکس، میتواند ساندویچ پانل، ورق یا حتی پوششهای کامپوزیتی باشد. این دیوارهها در کانکس به وسیلهی پرچهای منظم به شاسی فولادی اصلی متصل میشوند؛ ولی کانتینرها به دلیل کاربری خاص خود و نیاز به مقاومت بسیار بالا، تنها از جوشکاری برای اتصال بخشهای مختلف سازه به یکدیگر استفاده میکنند. درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر، میتوانید مقاله تفاوتها و شباهتهای کانتینر و کانکس را مطالعه کنید.
ساخت و تولید کانتینر
کانتینرها عموما به سفارش خطوط کشتیرانی و توسط شرکتهای تخصصی تولید کانتینر ساخته میشوند. امروزه اکثر کانتینرهای مورد استفاده در حمل و نقل جهانی توسط شرکتهای چینی تولید میشوند. با این حال، در برخی از انواع خاص کانتینر، تولیدکنندههای آمریکایی محبوبتر از دیگران هستند. برای مثال، کانتینرهای یخچالی با موتور آمریکایی کریر Carrier، محبوبترین کانتینرهای یخچالی بهشمار میروند.
قیمت کانتینر
قیمت کانتینر، به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از مهمترین این موارد عبارتاند از:
- نوع کانتینر (فلت رک، اپن تاپ و…)
- ابعاد کانتینر (20 فوت و 40 فوت)
- سال ساخت کانتینر
- سلامت ظاهری کانتینر
- تغییرات انجام شده در تولیدات تغییر کاربری
برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت دقیق کانتینری، با مشاورین متخصص ما تماس بگیرید.
نتیجهگیری
کانتینرها، در ابعاد، اشکال و برای کاربریهای متنوعی ساخته میشوند و هریک ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارند. این تنوع میتواند بعضا گیجکننده شود. امیدواریم که با این مقاله، تشخیص و انتخاب کانتینر مناسب را کمی آسانتر کرده باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارهی انواع کانتینرها، کاربریها و قیمت آنها، با مشاوران ما در گروه صنعتی دپوکانتین در ارتباط باشید.