کانکس پیش ساخته جریان تجهیز کارگاه را چگونه تغییر می‌دهد؟

کانکس کارگاهی-کانکس تجهیز کارگاه
زمان مطالعه: 5 دقیقه

بروزرسانی شده در ۲۳ اسفند ۱۴۰۲

یکی از مهم‌ترین مسائل در هماهنگی و تجهیز کارگاه‌ها، موضوع اسکان پرسنل است. اسکان پرسنل کارگری و یا کارکنان فنی و مهندسی، نیازمند رعایت چارچوب و قواعد خاصی است. یکی از بهترین روش‌ها برای رهایی از دغدغه‌ها و مشکلات ساخت سازه‌ی آجری و سنتی، تجهیز کارگاه‌های عمرانی،‌معدنی و حتی صنایع پتروشیمی با کانکس است.
برخی از پروژه‌های عمرانی و کارگاه‌های صنعتی که از مرکز شهر فاصله بسیاری دارند، به تجهیزات مناسب جهت استقرار کارکنان نیاز دارند؛ ایجاد محل استقرار و استراحت برای تمامی کارکنان، به دلایل متعدد، یکی از مشکلات بزرگ در چنین پروژه‌هایی به‌شمار می‌رود. ساخت یک سازه‌ی سنتی و یا چند اتاق کوچک با به‌کارگیری مصالح ساختمانی نه‌تنها مقرون به صرفه اقتصادی نیست، بلکه ساخت آن زمان زیادی می‌برد و پس از ساخت آن نیز مدتی طول می کشد تا به مرحله‌ی بهره برداری برسد. از این رو تجهیز کارگاه‌های عمرانی، پتروشیمی، معدنی و أنواع دیگر کارگاه‌های صنعتی با کانکس پیشنهاد می‌شود. تجهیز کارگاه با کانکس در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد و از هر لحاظ نسبت به اتاقک‌های آجری مناسب‌تر است.

موارد مهم در ساخت کانکس‌های کارگاهی

محیط‌های کارگاهی بسته به شرایط محیطی، وضعیت آب‌وهوا، تعریف و مختصات پروژه، تعداد پرسنل و زمان پروژه نیازمند تجهیز و استقرار ابزار و امکانات متنوعی هستند.
دراین‌بین محل اقامت پرسنل، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حساسیت بالایی دارد. به‌طور مثال وقتی در محیط کارگاه در نظر داریم تعداد هشتاد نفر پرسنل کارگری را به صورت شبانه‌روزی اسکان دهیم، به کانکس و یا کانتینکسی نیاز داریم که نیازمندی‌های زندگی تمام پرسنل را در سطحی متناسب برآورده کند.
در نظر داشته باشیم که ضعف در طراحی و ساخت محل استراحت پرسنل، می‌تواند به‌صورت مستقیم در بازدهی نیروهای مستقر در پروژه تاثیرگذار باشد. انواع کانکس مورداستفاده در پروژه های مختلف، مختصات و خصوصیات ویژه‌ی خود را دارند. از آنجایی که اسکان به‌صورت موقت صورت می‌گیرد، کانکس پیش ساخته در دو نوع اصلی پانلی و کانتینکس طراحی و تولید می‌شود.

کانکس کارگاهی ساندویچ پانل
کانکس کارگاهی ساندویچ پانل

کانکس کارگاهی پیش ساخته ساندویچ پانل(پانلی)

استفاده از ساندویچ پانل در ساخت دیواره‌ها، سقف و سازه‌های پیش‌ساخته، تبادل حرارتی و انتقال صوت را در سازه‌های پیش‌ساخته به حداقل می‌رساند. این پانل‌ها،‌ با تزریق یک لایه فوم پلی‌اورتان بین دو ورق فلزی بسیار مقاوم ساخته می‌شوند. استفاده از ورق‌های ساندویچ پانل، بیشتر در ساخت کانکس ۶ متری، ۱۲ متری و انواع کمپ‌های ماژولار (مدولار) رایج است. مهم‌ترین ویژگی کانکس و سازه‌های ماژولار پانلی، امکان جابه‌جایی آسان آن‌هاست. برای حفط این ویژگی، کانکس‌ها همه در عرض استاندارد ۲.۴۰ متر ساخته می‌شوند. برای آشنایی بیشتر می‌توانید به مقاله کانکس ساندویچ پانل مراجعه کنید.

کمپ پانلی ماژولار

کمپ‌های مدولار، سازه‌های گسترده‌ای هستند که با استفاده از ماژول‌های ۱۲ در ۲.۴۰ متری استاندارد ساندویچ پانل ساخته می‌شوند. استفاده از این نوع سازه‌ها، امکان اجرای پروژه‌های چند صد متری را به‌صورت پیش‌ساخته فراهم می‌کند. یونیت و ماژول‌های کمپ و کانکس به‌طور دقیق به یکدیگر متصل می‌شوند و یک سازه‌ی یکپارچه پس از نصب نهایی در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد.

این سازه‌ها با ساختار ماژولار خود، تمام نیاز‌های یک محیط کارگاهی، مثل محیط اسکان پرسنل، سرویس‌های بهداشتی، حمام، آشپزخانه و دیگر نیاز‌های به‌خصوص پروژه‌های خاص را فراهم می‌کند. در مورد جرثقیل های کارگاهی و ابزار بارگیر و تخلیه کانکس و کانتینر در نوشته ای جداگانه به تفضیل پرداخته‌ایم.

کمپ پانلی ماژولار
کمپ پانلی ماژولار

کمپ و کانکس مهندسی

همانطور که گفته شد، انواع مخلف کانکس‌های کارگاهی، ویژگی‌های خاص خود را دارند. در بسیاری از پروژه‌های معدنی و پتروشیمی، علاوه بر تیم تولید، حضور مهندسین نیز ضروری است. مشخصا به‌دلیل تفاوت کاربری کمپ مهندسی و کمپ اسکان پرسنل، کمپ مهدسی امکانات متفاوتی خواهد داشت. سالن و اتاق‌ها به‌گونه‌ای تعبیه می‌شود که امکانات مورد نیاز هر یک از اعضای تیم مهندسی به آسانی در اختیار آن‌ها باشد. از میز‌های نقشه‌کشی، کامپیوترهای قدرتمند مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های مهندسی و امکاناتی از این دست را می‌توان مهم‌ترین امکانات سفارشی این سازه‌ها دانست.
در نمونه‌های خاص کمپ‌های مهندسی، استقرار میز و صندلی و فضای مناسب برگزاری جلسات نیز در بعضی از سفارشات در نظر گرفته می‌شود.

کانکس ساندویچ پانل انبار

در بسیاری از پروژهای ساختمانی و صنعتی، مواد اولیه گران قیمت و ابزار و تجهیزات عمومی پروژه در محل انبار موقت و دائم پروژه نگهداری می‌شود. دیواره‌های فلزی و درب‌های ضد سرقت این سازه‌ها، آن‌ها را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده به‌عنوان انبار تبدیل می‌کند. کانکس انبار عموماً فضایی سالنی با دیواره های مستحکم دارد. انبار در محیط کارگاه یکی از موارد مهمی است که مدیر پروژه در زمان تجهیز کارگاه به آن توجه می‌کند. در مواردی انبار برای نگهداری موقت ابزار کار کارگران و تکنسین ها در پروژه مدنظر قرار می‌گیرد و در مواردی نیز انبار برای انبارش و نگهداری مواد اولیه تعبیه می‌شود.

کمپ کانکس پانل
کمپ پروژه‌ای ساندویچ پانلی (12 یونیته)

کانتینکس

کانتینکس‌ها، سازه‌هایی هستند که با استفاده از کانتینرهای تغییر کاربری‌یافته ساخته می‌شوند. این سازه‌ها درواقع کانتینرهایی هستند که با نصب ساندویچ پانل درون سازه، افزودن درب‌ و پنجره، ترکیب چند کانتینر و نصب امکانات مورد نیاز ساخته می‌شوند. اجرای تمام أنواع مختلف کانکس با استفاده از این سازه‌های شگفت‌انگیز امکان‌پذیر است. دیواره‌های جوش‌داده‌شده و چهارچوب قدرتمند کانتینر در کنار ابعاد و جاقلابی‌های آن، امکان جا‌به‌جایی و طول عمر کانتینکس‌ها را به‌صورت چشمگیری افزایش می‌دهد. کانتینکس آشپزخانه‌ای یکی از محصولات ویژه‌ایی است که توسط دپوکانتین رونمایی شده است.

مزایای کانکس کارگاهی

تجهیز کارگاه‌های عمرانی و صنعتی با کانکس مزایای بسیاری دارد که سبب شده است رقیب سرسختی برای بنا‌های سنتی باشد. از مزایای تجهیز کارگاه با کانکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت در بهره‌برداری : تجهیز محل سکونت با استفاده از کانکس در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد. استفاده از پنل‌های پیش‌ساخته در ساخت دیواره‌ها، سقف و کف این سازه‌ها، سرعت ساخت و بهره‌برداری کانکس‌ها را به‌صورت چشمگیری افزایش می‌دهد.
  • قابلیت جابه‌جا کردن کانکس : امکان جابه‌جایی کانکس، فرصت اجرای پروژه در مناطق صعب‌العبور را فراهم می‌کند. علاوه بر آن‌، این قابلیت باعث ایجاد امکان استفاده کانکس در پروژه‌های متعدد و کاهش چشمگیر هزینه‌ها می‌شود.
  • ضد زلزله بودن : کانکس‌ها در برابر هر گونه ارتعاش مانند زلزله و یا فشار های خارجی بسیار مقاوم هستند. علاوه بر آن، وزن پایین دیواره و سقف‌های پانلی در مقایسه با آجر و بتن، امکان آسیب ناشی از آوار شدن سازه را به صفر می‌رساند.
  • صرفه‌ی اقتصادی : همانطور که بالاتر ذکر شد، مقاومت بسیار بالای کانکس در کنار امکان جابه‌جایی آسان، فرصت استفاده از یک کانکس و یا کمپ در چند پروژه‌ی مختلف را فراهم می‌کند. علاوه‌بر آن، هزینه‌ی اولیه خرید کانکس بسیار پایین‌تر از سازه‌های سنتی است.

انواع روش های تجهیز کارگاه‌های صنعتی با کانکس

تجهیز کارگاه عمرانی با کانکس با دو روش مختلف امکان پذیر است:

کمپ مدولار گسترده

روش اول ساختن سازه‌ای بزرگ و یکپارچه مانند ساختمان است. ساخت این نوع از کانکس کارگاهی با استفاده از ماژول‌های استاندارد پیش‌ساخته، در محل پروژه اجرا می‌شود.. این مزایای تجهیز کارگاه با این روش را می‌توان به یکپارچگی ساختمان و دسترسی سریع به سایر نقاط آن اشاره کرد. تمام بخش‌های این سازه‌ها، در یک مجموعه گسترده جای می‌گیرد.

کمپ کانکسی

در این روش، هر یک از اجزای کمپ، به‌صورت یک کانکس جداگانه در موقعیتی جدا از دیگر بخش‌ها قرار می‌گیرد. حمل و نقل این سازه‌ها در مقایسه با کمپ‌های گسترده بسیار آسان‌تر است. علاوه بر آن، نصب این سازه‌ها نیز بسیار ساده‌تر است.

نتیجه‌گیری

استفاده از انواع کانکس برای تجهیز کارگاه‌های عمرانی، صنعتی و پتروشیمی مزایای بسیاری دارد که باعث محبوبیت روزافزون آن‌ها شده است. از جمله این مزایا می‌توان به سرعت بالا در ساخت و بهره‌برداری، قابلیت جابه‌جایی آسان، مقاومت در برابر زلزله و سایر فشارهای خارجی، و صرفه‌ی اقتصادی اشاره کرد. این سازه‌ها در دو نوع اصلی کانکس و کانتینکس ساخته می‌شوند. انتخاب روش مناسب برای تجهیز کارگاه به عوامل مختلفی مانند نوع پروژه، مدت زمان اجرا، تعداد پرسنل و بودجه پروژه بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌ی تخصصی درباره‌ی انواع کانکس و تجهیز کارگاه‌ه‌های عمرانی،‌ با همکاران ما در مجموعه صنعتی دپوکانتین در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *