پلاک کنوانسیون ایمنی کانتینر – تاریخچه کانتینر (3)

پلاک کنوانسیون ایمنی کانتینر
زمان مطالعه: 5 دقیقه

بروزرسانی شده در ۰۱ بهمن ۱۴۰۲

پلاک کنوانسیون ایمنی کانتینر چیست؟ چرا این پلاک باید برای صاحبان کانتینر یا فروشندگان آن ارزشمند باشد؟ مشخصات درج شده در پلاک ایمنی کانتینر چیست؟ همراه مجله‌ی دپو کانتین باشید تا شما را با پلاک CSC کانتینر بیشتر آشنا کنیم.

 

معرفی پلاک کنوانسیون ایمنی کانتینر

همانطور که در مقالات قبلی گفتیم، کانتینرها نقش بسیار مهمی در تجارت جهانی دارند و گفتیم به طور معمول، کالاها از یک مکان به مکان دیگر از طریق خشکی یا از طریق دریا، در کانتینرها حمل می‌شوند و رایج‌ترین آنها TEU (واحد معادل بیست فوت) یا FEU (واحد معادل چهل فوت) است.

برای اینکه کالا از نقطه A به نقطه B به طور ایمن حمل شود، یک کانتینر باید شرایط خاصی را داشته باشد؛ برای مثال، باید محکم و ایمن باشد تا در برابر حمل و نقل، عبور از جاده یا راه آهن و همچنین دریا و تحمل وزن محموله و… مقاومت کند. در اینجاست که پلاک کنوانسیون ایمنی کانتینر یا CSC به کار می‌آید. CSC مخفف Convention for Safe Containers است.

کانتینرهای باری که برای حمل و نقل بین وجهی به ویژه حمل و نقل بین المللی استفاده می‌شوند، همگی دارای پلاک‌های کوچکی هستند که داده‌های مربوط به کانتینر روی آنها حک شده است. پلاک‌ها معمولا به یکی از درهای کانتینر به صورت پرچ شده یافت می شوند. این پلاک، همان تایید ایمنی ست که حاوی جزئیات اصلی کانتینر است.

 

پلاک CSC

جزئیات نشان داده شده بر روی یک پلاک CSC سالهاست به همان‌ شکلی که توسط کنوانسیون ایمنی کانتینر در سال 1972 تصویب شده نشان داده می‌شوند. CSC 1972 حداقل جزئیاتی را ملزم می کند که در تمام کانتینرهایی که در حمل و نقل محموله استفاده می شوند نمایش داده شود.

این کنوانسیون به طور مشترک توسط سازمان ملل متحد (UN) و سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در سال 1972 سازماندهی شد.

این سیستم که با نام CSC 1972 شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از مقررات ایمنی یکنواخت است که تمام کانتینرهای حمل و نقل بالاتر از اندازه تعیین شده را پوشش می‌دهد. این مقررات ایمنی افرادی که کانتینرهای بار را جابجا می کنند را ارتقا می دهد و تضمین می کند.

طبق CSC 1972 برای همه کانتینرهای باری تحت پوشش این کنوانسیون، داشتن پلاک تایید CSC که جزئیات مورد نیاز را روی آنها نشان می دهد، الزامی است.

جزئیات ضروری که بر روی یک پلاک CSC نشان داده شده است عبارتند از کد تایید شرکت، طبقه‌بندی، ماه و سال ساخت کانتینر، شماره شناسه کانتینر، سازنده، وزن ناخالص کانتینر، ارزش بار انباشته و تاریخ بعدی بازرسی کانتینر.

این پلاک مستطیل شکل با حداقل اندازه 200 میلی متر در 100 میلی متر باید از مواد ضد خورنده و ضد حریق ساخته شود.

هر کانتینر باری که برای حمل بار استفاده می شود باید هر 30 ماه یک بار مورد بازرسی قرار گیرد. این بازرسی باید توسط یک بازرس مجاز CSC انجام و تأیید می‌شود.

پس از اتمام موفقیت آمیز بازرسی، پلاک قدیمی CSC برداشته شده و پلاک جدید ثابت می شود. کانتینری که به تازگی خریداری شده است باید ظرف مدت 5 سال از تاریخ ساخت برای بازرسی به شرح فوق ارسال شود.

 

پلاک CSC کانتینر

 

محتویات یک پلاک CSC

قوانین تعیین شده توسط IMO مستلزم نمایش چندین اطلاعات مختلف دیگر بر روی کانتینر است، درست مانند پلاک CSC. این روزها بیشتر کانتینرها دارای یک پلاک داده ترکیبی هستند که اطلاعات مختلف را روی یک پلاک واحد حمل می کند.

داده‌های نشان‌داده‌شده روی پلاک داده‌های ترکیبی عموماً شامل مرجع کنوانسیون گمرکی کانتینرها (CCC) برای اجازه حمل و نقل محموله تحت مهر گمرکی، مرجع رسیدگی به اجزای چوبی کانتینر و نام و جزئیات اپراتور کانتینر است. با شماره کانتینر تایید شده مرجع درمان چوب مخصوصاً برای کانتینرهایی که در استرالیا و اطراف آن کار می کنند، کاربرد دارد.

 

پلاک تایید ایمنی CSC

روی یک پلاک CSC معتبر عبارت “CSC SAFETY APPROVAL” به صورت پررنگ روی آن مهر شده است. همچنین می توان این کلمات را به شکل دیگری برجسته کرد یا نشان داد که دائاست.

CSC مشخص می کند که عنوان تأیید ایمنی باید با حروف پررنگ حداقل ارتفاع 8 میلی متر باشد. تمام کاراکترهای دیگر روی پلاک باید حداقل 5 میلی متر ارتفاع داشته باشند.

 

اطلاعاتی که باید بر روی پلاک ایمنی کانتینر نشان داده شوند

کد تایید شرکت طبقه بندی

این کد یا مرجع نشان دهنده شرکت یا انجمن مجاز است که مسئولیت تایید کانتینر را بر عهده داشته است.

 

تاریخ ساخت کانتینر

ماه و سال ساخت کانتینر را نشان می دهد.

 

شماره شناسه کانتینر سازنده (برای کانتینرهای جدید)

سازنده به هر کانتینر یک شماره شناسایی منحصر به فرد می دهد. این گاهی اوقات به عنوان شناسه عمومی کانتینر استفاده می شود. همچنین ممکن است برای ردیابی بازرسی های قبلی که کانتینر انجام داده است استفاده شود.

 

وزن ناخالص

که به آن جرم ناخالص نیز گفته می شود، وزن کل محموله و وزن کانتینر خالی است که می تواند با خیال راحت حمل شود. به کیلوگرم و LBS نشان داده شده است.

 

انباشته کردن مقدار بار

یک کانتینر در یک کشتی، نیروهای گرانشی قوی را تجربه می کند، به ویژه در هوای سخت، زمانی که کشتی در دریا به بالا و پایین پرتاب می شود. مقدار بار انباشتگی وزنی را نشان می‌دهد که می‌توان آن را به‌طور ایمن در بالای کانتینر زمانی که نیروی گرانش G 1.8 گرمی را تجربه می‌کند، انباشته کرد.

 

Racking Test Load Value

این مقدار نیرویی را نشان می‌دهد که می‌توان قبل از اینکه قاب از شکل خارج شود، به لبه بالایی کانتینر وارد شود. به آن نیروی آزمایشی قفسه بندی عرضی نیز می گویند.

 

اولین تاریخ معاینه تعمیر و نگهداری

این تاریخی است که کانتینر بعدی باید توسط یک شرکت طبقه بندی بازرسی شود.

 

استعلام قیمت کانتینر چهل فوت

 

جزئیات شناسایی  که در یک پلاک گنجانده شده

 

تاییدیه حمل و نقل تحت مهر گمرکی

هنگامی که کانتینر مجوز حمل محموله تحت مهر گمرکی را داشته باشد، عبارت «تأیید شده برای حمل و نقل تحت مهر گمرکی» به صورت پررنگ روی پلاک داده های ترکیبی نشان داده می شود. همانطور که در پلاک CSC، این عنوان نیز باید با حروف برجسته با حداقل ارتفاع 8 میلی متر باشد.

 

مرجع تایید

مرجع تأیید، شماره‌های قوانین CSC را نشان می‌دهد که طبق آن کانتینر توسط مقامات مربوطه تأیید شده است.

 

کشور مورد تایید

این نشان می دهد کشوری که کانتینر در آن بازرسی را پشت سر گذاشته و مورد تایید قرار گرفته است.

 

نوع

یک سازنده کانتینر ممکن است چندین نوع کانتینر تولید کند که مطابق با استانداردهای ISO باشد. “نوع” روی پلاک CSC سازنده یا مدل کانتینر را نشان می دهد.

 

شماره کانتینر

این شماره کانتینر منحصر به فردی است که به هر کانتینر باری طبق مشخصات تعیین شده توسط دفتر بین المللی کانتینر (BIC) داده می شود.

 

بار کانتینر یا حداکثر ظرفیت تحمل وزن کانتینر

محموله یا حداکثر وزن وزنی است که می توان آن را با خیال راحت داخل کانتینر حمل کرد. به عبارت دیگر، فقط وزن محموله ای است که کانتینر می تواند در خود جای دهد. این در کیلوگرم و همچنین LBS نشان داده شده است.

 

وزن خالص

وزن خالص وزن کانتینر خالی است که بر حسب کیلوگرم و LBS نشان داده شده است.

 

ظرفیت مکعب

برخی از صفحات داده ترکیبی، ظرفیت مکعب داخلی کانتینر را نشان می دهند. این در متر مکعب (CBM) و همچنین فوت مکعب (CFT) نشان داده شده است.

 

مرجع ترمیم اجزای الوار

به طور معمول، کف کانتینرها از چوب بامبو یا دیگر انواع مناسب چوب ساخته شده است. مرجع ترمیم اجزای الوار نشان می دهد که آیا این قطعات چوبی با بازیلیوم، رادالیوم، تالیوم-400 یا هر گونه نگهدارنده چوب تایید شده دیگری برای محافظت در برابر آفات به صورت شیمیایی ترمیم شده اند یا خیر.

 

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *