کانتینری سازی چیست ؟ – فرایند کانتینرازیسیون

کانتینری سازی چیست
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بروزرسانی شده در ۰۵ تیر ۱۴۰۲

همانطور که در مقالات قبلی گفتیم، فرایند کانتینرازیسیون روش حمل بار با قرار دادن آن در کانتینرهای بزرگ در واحدهای یکسان است. اما کانتینری سازی چیست ؟ کانتینرسازی از چه زمانی شروع شد؟ چرا کانتینر سازی اهمیت بالایی دارد؟ برای جزییات بیشتر همراه مجله دپو کانتین باشید.

 

کانتینری سازی چیست ؟

کانتینرسازی یک تکنیک مهم جابجایی محموله است که در قرن بیستم توسعه یافت و انقلابی در صنعت حمل و نقل دریایی ایجاد کرد. محفظه‌های جاده‌ای و ریلی و جعبه های مهر و موم شده با اندازه‌های استاندارد، در اوایل قرن بیستم به عنوان اولین وسایل کانتینرازیسیون استفاده می‌شد.

اما در دهه‌ی 60 میلادی بود که کانتینری سازی به عنصر اصلی در کشتی‌رانی در اقیانوس‌ها تبدیل شد که توسط کشتی‌های جدیدی که به‌طور خاص برای حمل کانتینر طراحی شده بودند، امکان‌پذیر شد.

کشتی‌های کانتینری بزرگ و سریع، کانتینرها را در بالای عرشه و همچنین در بخش زیرین کشتی حمل می‌کنند و محموله‌های آنها به راحتی بارگیری و تخلیه می‌شود و بدین شکل، سفرهای مکرر و حداقل زمان از دست رفته در بنادر را ممکن می‌کند.

یک کانتینر در فرایند کانتینری سازی چیست ممکن است با کامیون از کارخانه خارج شود و به یک واگن راه آهن منتقل شده و از آن‌جا به یک کشتی و در نهایت، به یک بارج (دوبه) منتقل شود. چنین انتقال محموله ای بدون کانتینر به طور قابل ملاحظه ای به هزینه‌ها اضافه می کند؛ دقیقا همان‌طور که سالیان سال محصولات را با هزینه‌ی بالا انتقال می‌دادیم.

 

فرایند کانتینریزاسیون
اگر فرایند کانتینر سازی اتفاق نمی‌افتاد، امروزه شاهد مشکلات بزرگی در زمینه‌ی حمل و نقل بودیم.

 

تاریخچه‌ی کانتینری سازی

در 17 می 1917، بنجامین فرانکلین فیچ برای آسان‌سازی انتقال محفظه‌های حمل و نقل طرحی را در ایالات متحده ارائه داد. بعدا در سال 1919، سیستم او به بیش از 200 کانتینر گسترش یافت که در 21 ایستگاه راه‌آهن به همراه 14 کامیون باری اقدام به حمل و نقل می‌کردند.

در سال 1919، استانیسلاو رودویچ، یک مهندس حرفه‌ای اولین پیش نویس سیستم کانتینری را در لهستان توسعه داد. او در سال 1920 نمونه اولیه‌ی واگن دو محوره را ساخت. جنگ لهستان و بلشویک توسعه سیستم کانتینری را در لهستان متوقف کرد.

در همین حین، اداره‌ی پست ایالات متحده با راه آهن مرکزی نیویورک قراردادی برای انتقال پست از طریق کانتینر در می 1921 منعقد کرد. در سال 1930، راه آهن شیکاگو و شمال غربی شروع به حمل کانتینر بین شیکاگو و میلواکی کردند.

از سال 1926 تا 1947 در ایالات متحده، راه آهن شیکاگو وسایل نقلیه حمل و نقل موتوری و وسایل حمل و نقل بارگیری شده بر روی خودروهای تخت را بین میلواکی، ویسکانسین، و شیکاگو، ایلینویز حمل می‌کرد. در سال 1929، شرکت Seatrain Lines واگن‌های راه‌آهنی را بر روی کشتی‌های دریایی خود حمل می‌کرد تا کالاها را بین نیویورک و کوبا حمل کنند. اما پاسخ به سوال کانتینری سازی چیست از دهه‌ی 50 میلادی شروع می‌شود…

 

کانتینر hc چیست؟ کانتینر های کیوب
تاریخچه‌ی کانتینری سازی شاید طولانی نباشد ولی وسعتی که به دنیای حمل و نقل داده را نمی‌توانیم نادیده بگیریم

 

مک‌لین پدر کانتینرازیسیون

ایده‌ی حمل کامیون‌های دارای کانتینر (و کانتینر کانکس) بر روی کشتی‌ها قبل از جنگ جهانی دوم عملی شد؛ در سال 1926 اتصال منظم قطار مسافربری لاکس از لندن به پاریس، توسط راه آهن جنوبی و شمالی فرانسه آغاز شد. برای حمل بار مسافران از چهار کانتینر استفاده شد و این کانتینرها در لندن یا پاریس بارگیری می‌شدند. از این زمان کانتینری سازی در حال شکل‌گیری بود.

در اوایل دهه‌ی 50 میلادی، مالکوم مک‌لین تصمیم گرفت از کانتینرها به صورت تجاری استفاده کند. در سال 1952، او در حال توسعه برنامه‌هایی برای حمل کامیون‌های شرکتش در کشتی‌هایی در امتداد سواحل اقیانوس اطلس ایالات متحده، از کارولینای شمالی تا نیویورک بود.

به زودی مشخص شد که کشتی‌های تریلری به دلیل ضایعات زیاد در فضای بار خصوصا بر روی سطح کشتی ناکارآمد خواهند بود. مفهوم اصلی به گونه‌ای اصلاح شد که فقط کانتینرها را بارگیری کرد، نه شاسی را روی کشتی‌ها، از این رو کشتی تریلری به کشتی کانتینری تغییر نام داد.

 

کانتینری سازی چیست
مک‌لین سالها بعد از ابداع کانتینری سازی شرکت سی لند را بنیان‌گذاری کرد و در این تصویر یکی از اولین بنادر اختصاصی کانتینر ساخته شده توسط وی را می‌بینید

 

در آن زمان، مقررات ایالات متحده به یک شرکت حمل و نقل اجازه نمی‌داد که یک خط کشتی‌رانی داشته باشد. مک‌لین یک وام بانکی به مبلغ 22 میلیون دلار دریافت کرد و در ژانویه 1956 دو ​​تانکر T-2 جنگ جهانی دوم را خریداری کرد که آنها را برای حمل کانتینر روی عرشه و زیر عرشه استفاده می‌کرد.

مک‌لین بر ساخت عرشه‌های سرپناهی چوبی که به عرشه مکانیو معروف است نظارت داشت که یک روش معمول در جنگ جهانی دوم برای حمل محموله‌های بزرگ مانند هواپیما بود. چندین ماه طول کشید تا دوباره کشتی‌ها ساخته شوند، کانتینرهایی برای حمل و زیر عرشه کشتی‌ها ساخته شوند و شاسی تریلر طراحی شود تا امکان جابجایی کانتینرها فراهم شود.

در 26 اپریل 1956، با 100 نفر از مقامات برجسته دعوت شده، یکی از نفتکش های تبدیل شده به نام SS Ideal-X (که به طور غیررسمی به نام زادگاه مک لین در کارولینای شمالی یعنی “SS Maxton” نامیده می‌شود)، بارگیری و از بندر نیوآرک-الیزابت به حرکت درآمد. محفظه‌های روی این کشتی‌ها بعداً کانتینر نامیده شدند و این فرایند به طور کلی فرایند کانتینرازیسیون نامیده شد.

 

کانتینری سازی در تکنولوژی

شاید فکر کنید کانتینری سازی به مک‌لین و حمل و نقل خلاصه می‌شود اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که فرایند کانتینرازیسیون در واقع یکی از فرایندهای اصلی در تکنولوژی ست و مخصوصا در هنگام کدنویسی و ساخت وب‌اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. در تعریف علمی کانتینری سازی چیست آمده:

Containerization مجموعه ای از کدهای یک نرم افزار با تمام اجزای ضروری آن مانند کتابخانه ها، چارچوب ها و سایر متعلقات‌ست به طوری که در “کانتینر” مخصوص به خود خود ایزوله شوند.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *