کانکس فست فود سیار

کانکس فست فود سیار
زمان مطالعه: 3 دقیقه

بروزرسانی شده در ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

کانکس فست فود سیار یا فود تراک (Food Truck)؛ به زبان ساده اتاقک‌هایی مجهز به ادوات و لوازم مورد نیاز برای پخت و ارائه غذا و مشخصا فست‌فود هستند که با استفاده از متریال پیش‌ساخته، فضای مناسبی را برای یک رستوران سیار فراهم می‌کنند. کانکس‌های فست فود سیار، در دو دسته‌ی اصلی چرخ‌دار و بدون چرخ ساخته می‌شوند. هریک از این دو نوع کانکس مزایای خاص خود را دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

یک کانکس فست فود سیار خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

کانکس‌های پخت و فروش غذا، مانند تمام مشاغل دیگر، باید ویژگی‌ها و استانداردهای خاصی را داشته باشند تا مجوز کار و فعالیت در شهر را کسب کنند.

رعایت نکات بهداشتی

شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی یک کانکس فست‌فود کارامد را امکان نظافت و پاک‌سازی آسان و رعایت نکات بهداشتی دانست. چه در مواد و مصالح و امکاناتی که برای ساختن کانکس استفاده می‌شود و چه در تجهیزات مورد استفاده جهت رعایت بهداشت داخل اتاقک و وسایلی مورد استفاده در جریان پخت غذا؛ همه باید در بالاترین حد استاندارد بهداشتی باشد.

طراحی مناسب فضای داخلی

به خاطر فضای کوچکی که کانکس در اختیار دارد؛ طراحی فضا و وسایل داخل سازه باید به گونه‌ای باشد که بیشترین امکانات را در کم ترین مکان به کارکنان بدهد. بنابراین طراحی کانکس باید بسیار حرفه‌ای و دقیق و با رعایت أصول ارگونومی انجام شود. محل قرارگیری هر یک از اجزای درون کانکس می‌تواند در بازدهی در فروش، نظافت مناسب و حتی کاهش سوانح حین کار تاثیر چشمگیری داشته باشد.

دوام و ماندگاری سازه

یکی دیگر از ویژگی‌های یک کانکس حرفه‌ای و مناسب، دوام و ماندگاری آن است. اغلب کانکس‌های فست فود در فضاهای روباز و در معرض آفتاب، باد و باران و دیگر عوامل محیطی قرار دارند. همین موضوع، استفاده از وسائل، مصالح و سازه‌های که بتوانند در برابر چنین مواردی مقاوم باشند و از پوسیدگی و رنگ پریدگی جلوگیری کنند را به امری ضروری تبدیل می‌کند.

علاوه بر همه‌ی ویژگی‌های ذکر شده، برای حفظ قابلیت جابه‌جایی کانکس، باید از استانداردهای مشخصی در ابعاد و وزن سازه پیروی کرد.

برای راه‌اندازی یک کانکس فست فود سیار چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

ساخت یک کانکس، فراهم‌کننده‌ی بستری مناسب برای راه‌اندازی یک کانکس رستوران سیار است؛ اما بخش اصلی راه‌اندازی یک کانکس فست‌فود، پس از ساخت سازه آغاز می‌شود.

تجهیز کانکس فست فود

معمولاً بیشترین هزینه را بعد از سفارش و ساخت خود کانکس فست فود، صرف تجهیز کردن آن می‌شود. اولین قدم در تجهیز کانکس رستوران سیار، مشخص کردن بودجه‌ی مورد نظر است. این مسئله بر تمامی اجزای دیگر کانکس و کسب و کار مورد نظر تاثیر مستقیمی دارد. هزینه‌ی خرید تجهیزات مورد نیاز برای پخت برخی غذاها، ممکن است از قرارگیری آن‌ها در منوی فروشگاه جلوگیری کند.

تدوین منوی رستوران

منوی کانکس سیار، معمولا بر أساس تجهیزات خریداری شده، محل قرارگیری کانکس و علاقه‌ی شخصی مدیر رستوران تدوین می‌شود. معمولاً تنوع اقلام منو در فست فودهای سیار کم‌تر از رستوران‌های ثابت است.محدودیت فضا و جا در کانکس‌ها را می‌توان دلیل اصلی این موضوع دانست. علاوه بر آن، از آن‌جا که بیشتر این کانکس‌های سیار فضایی برای نشستن مشتریان ندارند، نمی‌توانند خیلی مشتری را منتظر بگذارند؛ پس بهتر است که در چند نوع غذای مشخص، بهترین و حرفه‌ای ترین امکانات را داشته باشند تا سرویس سریع‌تر و با کیفیت‌تری ارائه دهند.

مزایا و معایب کانکس فست‌فود سیار

کانکس‌های فست‌فود سیار، محبوبیت خود را مدیون مزایای متعدد خود هستند. از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان جا‌به‌جایی

امکان جابه‌جایی کانکس‌های سیار فست‌فود، فرصت‌های متعددی را برای گسترش کسب و کار و افزایش مشتریان فراهم می‌کند. برخورداری از بازار و مشتریان مناطق مختلف، یکی از مهم‌ترین مزایای کانکس‌های سیار به‌شمار می‌رود.

  • امکان شخصی‌سازی ظاهری

امکان رنگ‌آمیزی و نقاشی کانکس‌های سیار، فرصتی بی‌نظیر برای شخصی‌سازی و جذب بیشتر مشتریان فراهم می‌کند.

  • هزینه‌ی پایین‌تر در مقایسه با سازه‌های سنتی

هزینه‌ی اجاره‌بهای یک مغازه، بسیار بالاتر از خرید و تجهیز یک کانکس سیار است. عدم وجود هزینه اجاره می‌تواند به گسترش کسب و کار و کیفیت کار خریداران کانکس‌های سیار کمک کند.

  • تنوع در نوع ساخت

کانکس‌های سیار، در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. از کانکس‌های کاروان گرفته تا کانتینکس‌های نصب‌شده پشت کامیون، فرصت خلاقیت در ساخت یک کانکس سیار بی‌پایان است.

  • سرعت بالای تولید

به‌علت استفاده از دیواره‌های پیش‌ساخته، کانکس‌های سیار به‌سرعت قابل تولید هستند.

مشخصا در کنار این مزایا، کانکس‌های سیار فست‌فود و رستوران معایبی نیز دارند. عمر کوتاه‌تر از سازه‌های سنتی و فضای محدود را می‌توان مهم‌ترین ایراد این دو نوع سازه شمرد.

نتیجه‌گیری

کانکس‌های فست‌فود سیار، یکی از انواع کانکس سیار هستند که در سال‌های اخیر، به دلیل مزایای فراوان ازجمله سرعت بالای ساخت و امکان جابه‌جایی آسان، از محبوبیتی روزافزون برخوردار بوده‌اند.
در نهایت برای تجهیز کانکس فست فود سیار بهتر است که از نظر طراحان و کارشناسان و کسانی که در این زمینه تجربه دارند استفاده کنید؛ تا نتیجه مطلوب خود را از کسب و کار جدید بگیرید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی انواع کانکس و دریافت مشاوره تخصصی، با تیم ما در گروه صنعتی دپوکانتین در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *