کانکس ساندویچ پانل

کانکس ساندویچ پانل
زمان مطالعه: 7 دقیقه

بروزرسانی شده در ۱۳ بهمن ۱۴۰۲

کانکس ساندویچ پانل نوعی سازه‌ی پیش‌ساخته‌ی قابل حمل است که از ورق‌های ساندویچ پانل ساخته می‌شود. این سازه‌ها به دلیل مزایای متعددی مانند هزینه‌ی پایین‌تر ساخت، عمر مفید طولانی‌تر، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مقاومت در برابر عوامل محیطی، در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین انواع کانکس‌ها تبدیل شده‌اند. در ادامه همراه مجتمع صنعتی دپوکانتین باشید تا بیشتر با این کانکس ها آشنا شویم.

کانکس ساندویچ پانل چیست ؟

کانکس ساندویچ پانل یا به بیان عامیانه «کانکس پانلی» نوعی سازه پیش‌ساخته قابل حمل با شاسی فلزی است که در ساخت دیواره‌ها،‌ سقف و کف از ورق‌های ساندویچ پانل استفاده می‌شود. ورق ساندویچ پانل مورد استفاده در ساخت کانکس‌ها، از سه لایه ایجاد شده است. دو لایه فلزی بیرونی، مقاومت سازه در برابر ضربه و حتی زلزله را تضمین کرده و لایه فوم پلی اورتان میانی، عایقی بسیار کارامد را ایجاد می‌کند. این عایق، مقاومتی ویژه در برابر صدا، لرزش، رطوبت و دما فراهم کرده و سازه‌های پانلی را از دیگر سازه‌های پیش‌ساخته متمایز می‌کند.

کانکس ساندویچ پانل دست دوم
یک نمونه از کانکس ساندویچ پانل تولیدشده توسط مجتمع صنعتی دپوکانتین

مشخصات فنی کانکس ساندویچ پانل

برای رسیدن به مقاومت مورد نظر در برابر ضربه، صدا، رطوبت و دما، کانکس‌های ساندویچ پانل بر اساس مشخصات خاص و از قبل تعیین شده ساخته می‌شوند. محاسبات لازم بری رسیدن به مشخصات و ویژگی های مورد نظر در هر سازه، به صورت مجزا و توسط تیم مهندسین باتجربه دپوکانتین انجام می‌شود.

مصالح مصرفی در ساخت کانکس پانلی

مصالح ساخت هر سازه‌های پانلی،‌ بر اساس کاربری و ویژگی‌های مورد نظر کارفرما متفاوت است؛ اما در سازه‌های عمومی و ساده، استفاده از ورق ساندویچ پانل با زخامت ۴ سانتی‌متر برای دیواره‌ها و ورق ساندویچ پانل با زخامت سانتی‌متر ۶ سانتی‌متر در سقف و کف سازه رایج است. مشخصا زخامت سازه‌ی طراحی شده برای استفاده در محیط کوهستانی یا استوایی با سازه شهری معمولی متفاوت است.

شاسی کف سازه، بسته به ابعاد و کاربری کانکس، با استفاده تیرآهن‌های نمره ۱۴، ۱۶ و ۱۸ و قوطی‌های سنگین ساخته می‌شود. موارد ذکر شده، در کنار شاسی‌های ساخته‌شده از پروفیل‌های ۴۰*۴۰، ۴۰*۶۰ و ۴۰*۸۰ مقاومتی مثال‌زدنی را برای کانکس پانلی به ارمغان می‌آورد.

در کنار موارد بالا، درب و پنجره‌های UPVC و شیشه‌های دوجداره به عایق‌بندی و کارایی کانکس ساندویچ پانل در تمامی شرایط محیطی و آب و هوایی کمک می‌کنند.

ابعاد کانکس‌های پانلی

امکان جابه‌جایی و حمل کانکس پانلی از پروژه‌ای به پروژه‌ی دیگر و حتی فروش آن در صورت لزوم، باعث ایجاد برخی محدودیت‌ها در ابعاد کانکس پانلی می‌شود. این سازه‌ها عموما در طول ۳، ۶ و ۱۲ متر و عرض ۲.۴۰ ساخته می‌شوند. عرض کانکس به‌منظور حفظ امکان جابه‌جایی به وسیله تریلی همواره ثابت است. البته شایان ذکر است که سازه‌های مدولار یا ماژولار،‌ این محدودیت را کاملا از بین برده و امکان ساخت سازه‌های بسیار بزرگتر با استفاده از ماژول‌های قابل حمل را فراهم می‌کنند.

امکانات کانکس‌های پانلی

امکانات کانکس‌های کانکسی نیز مثل ابعاد و مصالح مصرفی آن‌ها بسته به کاربری و سفارش متغیر است اما ساختار پیش‌ساخته‌ی کانکس،‌ امکان قرارگیری تقریبا هر چیزی درون کانکس را برای کارفرما ایجاد می‌کند. از یخچال‌های بزرگ رستورانی گرفته تا میز بیلیارد و اجاق‌های صنعتی، همگی قابل اجرا و نصب هستند.

انواع کانکس‌های ساندویچ پانل

کانکس‌های ساندویچ پانل بر اساس موارد مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. ابعاد، امکان جا‌به‌جایی، امکانات داخلی و مهم‌تر از همه، کاربری این سازه‌های، برخی از معیارهای دسته‌بندی این سازه‌ها هستند. در ادامه، به بررسی انواع کانکس ساندویچ پانل بر اساس کاربری آن‌ها می‌پردازیم.

کاربردهای کانکس های ساندویچ پانل

کانکس ساندویچ پانل اداری

کانکس ساندویچ پانل اداری، گزینه‌ای اقتصادی و کاربردی برای ایجاد فضای اداری موقتی و دائمی است. مزایای متعددی مثل قابلیت جابه‌جایی، امکان نصب در محیط‌های پروژه‌ای و مقاومت بالا در برابر صدا، ضربه و دما، باعث افزایش محبوبیت این سازه‌ها در سال‌های اخیر شده است. از انواع کانکس اداری می‌توان به کانکس مدیریتی، کانکس مهندسی، کانکس دفتر فروش و کانکس مدیریتی اشاره کرد.

کمپ کانکسی ساندویچ پانل استاندارد
کمپ کانکسی ساندویچ پانل استاندارد

کانکس ساندویچ پانل مسکونی

این گروه از سازه‌های پیش‌ساخته را می‌توان یکی از محبوب‌ترین انواع کانکس پانلی دانست. کانکس‌های مسکونی خود بر اساس موارد استفاده و کاربری به چند دسته تقسیم می‌شوند. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  • فضاهای مسکونی دائمی: کانکس های ساندویچ پانل مسکونی، گزینه‌ای بسیار کارامد برای ساخت محیط‌های مسکونی دائمی و الی‌الخصوص ویلایی به‌شمار می‌روند. مزایایی مثل امکان شخصی‌سازی، ساخت و ساز سریع و عدم نیاز به خاک‌برداری و زیربنا، باعث افزایش محبوبیت این سازه‌ها در سال‌های اخیر شده است.
  • فضاهای مسکونی موقتی: سازه‌های پانلی مسکونی، علاوه بر اسکان دائمی، شرایطی بسیار مناسب برای اسکان موقت کارکنان پروژه‌های مختلف را نیز فراهم می‌کنند. پروژه‌ها عمرانی، اسکان کارگران فصلی، پروژه‌های پتروشیمی و دیگر فضاهای دور از مناطق مسکونی، مهم‌ترین أنواع سازه‌های مسکونی کارگاهی هستند. علاوه بر موارد ذکر شده، فضاهای اسکان اضطراری افراد در مواقع بحرانی و شرایط حساس نیز از کاربردهای اصلی کانکس مسکونی به‌شمار می‌رود.

کانکس ساندویچ پانل کارگاهی

بسیاری از محیط‌های کارگاهی دائمی، موقتی و پروژه‌ای، برای پیشبرد فعالیت‌های خود به فضاهای مسقف و عایق‌بندی‌شده نیاز دارند. کانکس‌های ساندویچ پانل به دلیل امکان ساخت و ساز سریع، ساختار مدولار و امکان شخصی‌سازی بالا، می‌توانند این نیاز را به بهترین نحو برطرف کنند. اتاق رنگ، کارگاه چوب‌بری و انبار‌ها تنها چند مثال از موارد استفاده کانکس پانلی در محیط کارگاهی هستند.

کانکس ساندویچ پانل فروشگاهی و رستورانی

ساختار پیش‌ساخته کانکس، امکان نصب تمامی ادوات مورد نیاز برای برپایی یک فروشگاه و یا رستوران را فراهم می‌کند، از اجاق‌های صنعتی گرفته تا قفسه بندی‌های مناسب لباس. علاوه بر آن، قابل حمل بودن کانکس و امکان ساخت کانکس‌های چرخدار، شرایط را برای فروشگاه‌های موقتی، جشنواره‌ای و… آسان‌تر می‌کند.

کانکس ساندویچ پانل سرویس بهداشتی

کانکس سرویس بهداشتی نوعی دیگر از سازه‌های پیش‌ساخته پانلی است که به منظور ارائه خدمات بهداشتی در اماکن مختلف مثل پروژه‌های صنعتی، کارگاه‌ها، نمایشگاه ها، پارک‌ها و جاده‌ها، استراحت‌گاه‌های بین راهی و اماکن زیارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرعت بالای ساخت و آماده‌سازی کانکس در کنار امکان حمل و نقل، باعث محوبیبت چشمگیر آن‌ها در مراسمات مذهبی و جشنواره‌‌ها شده است.

مزایای کانکس ساندویچ پانل

مزایای متعدد سازه‌های پانلی، باعث افزایش چشمگیر محبوبیت آن‌‌ها در سال‌های اخیر بوده است. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • هزینه‌ي پایین‌تر ساخت: کانکس های ساندویچ پانل به دلیل عدم نیاز به خاک‌برداری و ایجاد زیربنا، در مقایسه با سازه‌های سنتی هزینه‌ی نهایی پایین‌تری دارند.
  • عمر مفید بلند مدت: عمر مفید کانکس‌های پانلی، حدود ۲۵ تا ۳۰ سال است که در مقایسه با کانکس‌های ورقی و کامپوزیتی بسیار طولانی‌تر است.
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی: کانکس های ساندویچ پانل به دلیل عایق بندی شگفت‌انگیز خود، نیاز به مصرف زیاد انرژی در جهت گرمایش و سرمایش سازه را کاهش می‌دهد.
  • مقاومت در برابر آسیب‌های فیزیکی: کانکس‌های ساندویچ پانل به پشتوانه‌ی شاسی مستحکم خود، در برابر ضربه، زلزله، جا‌به‌جایی‌های مداوم و موارد مشابه مقاومت بالایی دارند.
  • مقاومت در برابر عوامل محیطی: همانطور که بالاتر گفته شد، کانکس پانلی به دلیل استفاده از ورق‌های ساندویچ پانل در دیواره‌ها، سقف و کف خود، از مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت، دما، نور مستقیم آفتاب و… برخوردار است و می‌تواند سال‌ها در هر شرایطی دوام بیاورد.
  • نصب و برپایی آسان: کانکس های ساندویچ پانل به دلیل وزن سبک و ساختار مدولار خود، به راحتی قابل جابه‌جایی و نصب در تقریبا هر محلی هستند.
  • حمل و نقل آسان: این سازه‌ها در ابعاد استاندارد و پهنای کم‌تر از ۳ متر ساخته می‌‌شوند. همین مسئله امکان جابه‌جایی آسان آن‌‌ها به وسیله‌ی تریلی را فراهم می‌کند. استفاده از پرچ‌های متعدد و منظم نیز باعث دوام سازه در زمان جابه‌جایی می‌شود.
  • تنوع رنگی گسترده: ورق‌های ساندویچ پانل، به صورت پیش‌فرض به رنگ سفید ساخته می‌شوند و در صورت نیاز و سفارش کارفرما، تغییر رنگ این سازه‌ها نیز امکان‌پذیر است.
  • قابلیت شخصی سازی: کانکس های ساندویچ پانل را می توان به راحتی با توجه به نیازها و سلیقه مشتری شخصی سازی کرد، تا فضایی کاملاً مطابق با نیازهای مورد نظر ایجاد شود.

مراحل ساخت کانکس ساندویچ پانل

طراحی کانکس پنلی

اولین مرحله در ساخت کانکس ساندویچ پانل، طراحی و انجام محاسبات مورد نیاز برای هر سازه است. در این مرحله، مشخصات فنی کانکس مانند ابعاد سازه، درب و پنجره‌ها، امکانات داخلی، زخامت دیواره‌ها، محل نصب تجهیزات و تأسیسات و غیره مشخص شود.

ساخت کانکس پنلی

سپس، بر اساس نقشه‌ی ترسیم شده و محاسبات مهندسین مجموعه، روند ساخت و تولید سازه آغاز می‌شود. ابتدا، شاسی کف سازه تکمیل شده و بقیه‌ی شاسی بر پایه‌ی آن ساخته می‌شود. سپس دیواره‌ها، سقف و کف و در آخر نوبت به امکانات داخلی سازه می‌رسد.

نصب کانکس پنلی

پس از پایین بخش طراحی و ساخت کانکس ساندویچ پانل، سازه و یا ماژول‌های آن به وسیله‌ی تریلی به محل نصب و قرارگیری نهایی فرستاده می‌شوند تا نیروهای متخصص مجموعه، روند نصب و راه‌اندازی سازه را آغاز کنند.

مراحل ساخت کانکس ساندویچ پانل پیچ و مهره ای

در این ویدیو، مراحل ساخت کانکس ساندویچ پانل پیچ و مهره‌ای را از ابتدا تا انتهای به صورت کامل و جامع توضیح داده‌ایم. از برش و مونتاژ پروفیل ها گرفته تا نصب ساندویچ پانل ها، عایق بندی و نصب درب و پنجره‌ها را به طور کامل مشاهده خواهید کرد. کانکس ساندویچ پانل پیچ و مهره ای، سازه ای پیش ساخته و قابل حمل است که با استفاده از پیچ و مهره به هم متصل شده و نیازی به جوشکاری ندارد.

 

کانکس ساندویچ پانلی دست دوم

کانکس‌های ساندویچ پانل، علی‌رغم عمر طولانی خود، عموما پس از مورد استفاده قرار گرفتن در یک یا چند پروژه، در مزایده به فروش می‌رسند. بسیاری از این کانکس‌ها،‌ به‌صورت کامل در مجموعه‌ی صنعتی دپوکانتین اوورهال و بازسازی می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه بیشتر می‌توانید به مقاله کانکس‌ ساندویچ پانل دست دوم مراجعه کنید.

قیمت کانکس‌های ساندویچ پانل

قیمت نهایی کانکس ساندویچ پانل، به آسانی قابل تعیین نیست. موارد مختلفی از جمله ابعاد سازه، امکانات داخلی، زخامت ورق‌ها، پروفیل و تیرآهن‌های سازه، همگی بر هزینه نهایی سازه تاثیرگذار هستند. نوسانات قیمت مواد اولیه ساخت کانکس نیز موثراند. قیمت کانکس ساندویچ پانل با توجه به گرید مد نظر بین 13,000,000 الی 22,000,000 تومان به ازای هر مترمربع است.

شما می‌توانید برای کسب اطلاع از آخرین قیمت،به لیست قیمت کانتینر و کانکس مراجعه و یا با مشاورین متخصص ما در مجموعه‌ی صنعتی دپوکانتین در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  • تفاوت کانکس های معمولی و کانکس های ساندویچ پانل چیست؟

کانکس‌های معمولی، از ورق‌های فلزی ساده در دیواره‌ها، سقف و کف استفاده می‌کنند. ورق‌های ساده، مقاومت بسیار پایینی در برابر رطوبت، دما و صدا ارائه نمی‌کنند. علاوه بر آن، عمر مفید کانکس‌های ورقی بسیار کوتاه‌تر از کانکس‌های پانلی است. مشخصا به دلیل هزینه‌ی پایین‌تر مواد اولیه کانکس ورقی،‌ هزینه‌ی خرید آن نیز پایین‌تر است.

  • قیمت کانکس‌های ساندویچ پانل چه قدر است؟

قیمت کانکس ساندویچ پانل به موارد متعددی از جمله قیمت روز مواد اولیه، ابعاد سازه و زخامت ورق و پروفیل آن بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت دقیق، با ما در ارتباط باشید.

  • آیا خرید کانکس ساندویچ پانل دست دوم منطقی است؟

بسته به نیاز و شرایط استفاده کانکس، خرید کانکس می‌تواند منطقی باشد.

  • بیشترین استفاده کانکس ساندویچ پانل چیست؟

بیشترین استفاده‌ی کانکس ساندویچ پانل در پروژه‌های عمرانی و پتروشیمی صورت می‌گیرد.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *