دلایل استفاده از بیمارستان صحرایی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بروزرسانی شده در ۰۶ تیر ۱۴۰۲

امداد و کمک رسانی به افراد در بلایای طبیعی و انسانی در اولویت هر کشور و نهادی است از این رو نیاز افراد به بیمارستان و تجهیزات پزشکی در روزهای ابتدایی حادثه و احداث بیمارستان صحرایی بسیار حائز اهمیت و حیاتی است. امکانات بیمارستان صحرایی گونه ای است که نیازهای اولیه بیمار را رفع و بیمار را جهت انتقال تا بیمارستان شهر آماده می نماید.

بیمارستان صحرایی چیست؟

اغلب در حوادث طبیعی و انسانی همچون سیل، زلزله، ریزش کوه، طوفان، جنگ با کمبود بیمارستان و نیروهای مجرب پزشکی در آن منطقه روبرو می شویم و همچنین تخلیه بیماران و رساندن آنها به نزدیکترین بیمارستان زمان بر خواهد بود در حالی که برخی از افراد نیاز به دریافت خدمات درمانی در اولین ساعات حادثه را دارند. بدین منظور نیاز مبرم جهت امداد رسانی و برپایی بیمارستان صحرایی و ارائه خدمات پزشکی هر چند ابتدایی در ساعات اول به مجروحان بسیار خودنمایی می کند.

ویژگی های بیمارستان صحرایی:

قبل از برپایی و استفاده از بیمارستان باید در خصوص ویژگی های آن اطلاعات کافی داشته باشید، چرا که دانستن ویژگی های بیمارستان سیار امکان استفاده بهتر و بیشتر را در اختیار امدادگران می گذارد.

1- قابلیت راه اندازی و تجهیز کردن در مدت 6 تا 12 ساعت

2- حجم بسیار کم در حالت بسته و باز

3- توانایی حمل آسان با استفاده از خودرو

4- قابلیت استفاده در مناطق پست و بلند

5- قابلیت تغییر نقشه در لحظه

6- قابلیت افزایش بخش های گوناگون در مدت زمان اندک

7- تمامی امکانات برودتی و حرارتی به راحتی قابل تامین است.

اهداف ایجاد بیمارستان صحرایی:

آنچه سبب استفاده از بیمارستان سیار می شود اهداف کوتاه و بلند مدت استفاده از بیمارستان است. اهدافی همچون:

1-کاهش تلفات در شرایط سخت  همچون زلزله، سیل و جنگ

2- کاهش عوارض تاخیر در درمان بیماران

3-کاهش معلولیت در بیماران به دلیل تاخیر در کمک رسانی

4-جلوگیری از آسیب های روانی حادثه بر بیماران

نحوه برپایی بیمارستان سیار:

برپایی بیمارستان صحرایی به صورت ماژولار انجام می شود. هر بخش و یا ماژول بر روی یک کانتینر قرار می گیرد و از کنار هم قرار گرفتن ماژولارها بیمارستان صحرایی برپا می شود. ماژول ها می توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و یا به صورت مستقل عمل خدمات رسانی را انجام دهند. از ویژگی های مثبت بیمارستان صحرایی چرخدار بودن تمامی بخش ها است که به راحتی قابلیت جابجایی دارد و در مدت زمان اندک تبدیل به بیمارستان کوچک ولی مجهز می شود.

ساختار بیمارستان صحرایی:

یک بیمارستان صحرایی متشکل از سه بخش مجزا است که در عین مجزا بودن با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند.

-راهرو

-فضاهای کمکی

-فضاهای درمانی

ساختار راهروها:

اغلب از کانتینرها برای ایجاد راهروها می توان بهترین استفاده را کرد و جهت اتصال چندین کانتینر به یکدیگر می توانید از کانکتورهای ویژه بهره گرفت. منظور از کانکتور یک پل، چادر و یا هر چیزی که چنین قابلیتی داشته باشد.

ساختار فضاهای کمکی:

فضاهای کمکی شامل فضاهایی جهت رفاه حال بیماران و پزشکان، تجهیزات و فضاهای خدماتی است. یک بیمارستان صحرایی خوب باید دارای فضایی جهت تاسیسات برقی و مکانیکی، آشپزخانه، داروخانه، سرویس بهداشتی، مکان هایی جهت استراحت پزشکان و دیگر افراد، مکانی جهت تولید برق و تصفیه آب باشد.

فضاهای درمانی:

از مهمترین بخش ها در بیمارستان صحرایی بخش های درمانی آن است و تمامی بخش ها برای بالاتر رفتن راندمان کار در بخش درمان تلاش می کنند.  اولویت گسترش فضا در بیمارستان سیار با بخش درمان است چرا که قلب بیمارستان محسوب می شود.

الزامات در یک بیمارستان صحرایی:

1-بیمارستان باید در مکانی مشخص و با قابلیت دسترسی تمامی افراد باشد. بهترین مکان در نزدیکی مدرسه، ساختمان های بلند و مشخص شده است که تمامی افراد منطقه آن را بشناسند.

2-محیط احداث بیمارستان سیار باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا کانتینرها قابلیت جابجایی و به اصطلاح دور زدن را داشته باشند.

3-در محیطی که بیمارستان دایر می شود باید به تعداد زیاد علامت هلال احمر نصب شود، این عمل به جهت اطلاع رسانی جهت حضور بیمارستان به عموم افراد است.

4-در محل بیمارستان باید مکان مناسبی جهت فرود هلیکوپتر لحاظ شود تا در شرایط خاص برای انتقال از آن استفاده شود.

5-جهت برقراری امنیت باید در محل بیمارستان از سیستم های امنیتی همچون نگهبان و غیره استفاده کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *