طراحی ایستگاه دوچرخه

طراحی ایستگاه دوچرخه
زمان مطالعه: 3 دقیقه

بروزرسانی شده در ۰۵ تیر ۱۴۰۲

ایستگاه دوچرخه درابتدا به درخواست شهرداری تهران و توسط یک گروه طراحی کانکس، ساخته شد. پس از آن این طرح مورد استقبال بالایی قرار گرفته و طرفداران بسیاری پیدا کرد. به‌طوری که در طی سال‌ها، انواع و طرح‌های مختلفی از ایستگاه‌های دوچرخه در شهرهای مختلف ساخته شد و پس از آن کاربری‌های متفاوتی برای این نوع سازه ایجاد شد.
ایستگاه دوچرخه در واقع محل‌هایی برای نگهداری دوچرخه‌ها و مرکزی برای دوچرخه‌سواران محسوب می‌شود که امکان اجاره این وسایل ورزشی از آن وجود دارد. ایستگاه‌ها معمولا در پارک‌ها و اماکن تفریحی نصب شده و از مواد مختلفی چون کانکس و کانتینر تولید می‌شوند. علاوه بر این، کانکس‌های دیگری چون کانکس ویلایی وجود دارند که امکان نصب شیشه‌های بزرگ بر روی آن‌ها فراهم است. در طراحی ایستگاه دوچرخه نیز معمولا از شیشه‌های بزرگ بهره می‌برند تا دوچرخه‌های موجود دیده شوند.
اما قیمت کانکس ویلایی و کانکس ایستگاه دوچرخه از لحاظ اندازه و کاربری متفاوت خواهد بود.
کانکس‌های ایستگاه دوچرخه دارای قلاب‌های مخصوص، جهت نگهداری دوچرخه‌ها و همچنین دستگاه تلمبه باد جهت بهره برداری استفاده‌کنندگان است و در بعضی از آنها اتاقک‌هایی جهت اقامت نگهبان یا مسئول ایستگاه تعبیه شده است. برای دسترسی به آدرس ایستگاه‌ها می‌توان از اپلیکیشن‌های طراحی شده، استفاده کرد. با این وجود می‌توانید دوچرخه را از یک ایستگاه اجاره کرده و در ایستگاه دیگر تحویل دهید.

طراحی ایستگاه دوچرخه

مزایای طراحی ایستگاه دوچرخه

با ورود ایستگاه‌های دوچرخه به سطح شهر تهران، فرهنگ دوچرخه‌سواری با استقبال زیادی مواجه شد. کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک، هزینه کمتر و دسترسی آسان از جمله دلایل محبوبیت این طرح است. به کمک این طرح، حمل‌ونقل آسان‌تر شده و بر فرهنگ و زیبایی شهر افزوده می‌شود. ایستگاه‌های دوچرخه معمولا در پیاده‌روهای بزرگ که به پارک متصل هستند، بیشتر وجود دارند.
پس از این طرح، ایستگاه‌های دوچرخه در سطح کشور گسترده شده و به شهرهای دیگر نیز رسید. البته پیش از طراحی و نصب ایستگاه‌های دوچرخه نیاز به بررسی محل و اقداماتی از قبیل مشخص کردن مسیر دوچرخه سواری وجود دارد.

مشخصات فنی ایستگاه دوچرخه

معمولا در ساخت ایستگاه‌های دوچرخه از کانکس با نمای کامپوزیت استفاده می‌شود. البته امکان ساخت و طراحی ایستگاه دوچرخه با کانتینر یا گالوانیزه نیز وجود دارد. برای آگاهی از قیمت کانتینر باید بدانید که قیمت‌ها برای کانتینر در ضخامت و اندازه‌های مختلف، متفاوت هستند.
علت استفاده از کامپوزیت، مطابقت بیشتر با ساختمان‌های اداری و همچنین تنوع رنگی بالا است. تزئین این نوع از نما بسیار آسان‌تر از جنس‌های دیگر است.
شیشه‌های استفاده شده در ایستگاه نیز از نوع سکوریت بوده و دارای کرکره هستند. نورپردازی‌های ایستگاه دوچرخه با نورهایی از جنس هالوژن و در تاج سازه صورت می‌گیرد که علاوه بر زیبایی باعث نورپردازی کاملی می‌شود.
ایستگاه شاسی و اسکلت ایستگاه از تیرآهن‌های نمره 16 و پروفیل‌های سنگین با ضخامت 2 میلی‌متر است. فضای جلویی کانکس با آستر ضد زنگ مقام می‌شود تا امکان استفاده از آن در مناطق مرطوب نیز فراهم باشد.

انواع ایستگاه دوچرخه

پس از طراحی اولیه ایستگاه‌های دوچرخه، در هر دوره انبوه‌سازی، تغییراتی در جنس مواد استفاده شده و ظاهر ایستگاه‌ها صورت گرفت. همچنین این ایستگاه‌ها در بخش‌های مختلفی چون اماکن نظامی و یا ادارات دیگر با کاربردهای مختلف استفاده شدند. ایستگاه‌های دوچرخه در دو نوع ثابت و متحرک موجود هستند که قیمت نوع متحرک بیشتر است.
در حالت کلی ایستگاه‌های دوچرخه از موادی چون گالوانیزه ، کامپوزیت و اسکلت‌های پروفیل با شاسی تیرآهن ، ساندویچ پانل و کانتینرهای فانتزی ساخته می‌شوند. انواع پلاستیکی ایستگاه‌ها نیز در سطح پیاده‌روها قابل استفاده‌اند. بخشی از پیست‌های اسکیت با توجه به قیمت کانتینر و قیمت کانکس، اقدام به استفاده از ایستگاه‌هایی با این جنس برای صرفه اقتصادی بیشتر کرده‌اند.
این کار مشابه استفاده از کانکس ویلایی برای ویلاسازی با توجه به صرفه قیمت کانکس ویلایی است.

 

اندازه ایستگاه‌های دوچرخه

ایستگاه‌های دوچرخه در تنوع و اندازه‌های مختلفی به بازار ارائه می‌شوند. قیمت کانتینر استفاده شده در ساخت ایستگاه‌ها با توجه به اندازه، دانسیته و جنس آن متفاوت خواهد بود. معمولا بیشترین استفاده از مواد پلی‌کربنات است.
قیمت کانکس نیز برای اندازه‌های مختلف فرق می‌کند و بسته به نیاز و سفارش خریدار ابعاد متغییر است؛ اما به طور مثال و در حالت جامع، اندازه ایستگاه‌ها 5*2.4 متر و 6*2.4 متر می‌باشند. از اندازه‌های دیگر ایستگاه‌ها می‌توان به ابعاد 2.4*8 و 2.4*12 اشاره کرد.
برای مشخص کردن تعداد ظرفیت، بهتر است ابتدا پلان چیدمان داخلی طراحی شود. برای مثال یک کانکس ایستگاه دوچرخه با ابعاد 8*2.4 متر برای 40 عدد دوچرخه مناسب خواهد بود. شما دوستان برای سفارش کانکس دوچرخه و طراحی آن می توانید  از صفحه تماس باما با کارشناسان دپو کانتین درارتباط باشید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *