ورزشگاه کانتینری قطر چطور ساخته شد؟

استادیوم کانتینری قطر
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بروزرسانی شده در ۰۱ بهمن ۱۴۰۲

ورزشگاه کانتینری قطر یکی از سازه های عظیمی است که در چند وقت گذشته توجه خیلی از افراد در صنعت را به کانتینرها و تغییر کاربری آنها جلب کرده است. درست است که این ورزشگاه قطر با کانتینر ساخته شده اما به چه شکل؟ برای شناخت بیشتر استادیوم 974 قطر با ما همراه باشید.

 

ورزشگاه کانتینری قطر

یکی از سازه هایی که در جام جهانی توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد، ورزشگاه کانتینری قطر بود. این ورزشگاه تماماً با کانتینر ساخته شده است و نزدیک به هزار کانتینر در آن استفاده شده اند. این کانتینرها به صورت یک بیضی که شکل زمین فوتبال را به داخل خود گرفته در کنار هم قرار داده شده اند تا شکل استاندارد استادیوم رعایت شود.

استادیوم 974 قطر به طور کامل از کانتینرهای حمل و نقل بازیافتی و عناصر فولادی مدولار ساخته شده است. این استادیوم که در نزدیکی فرودگاه بین المللی حمد مشرف به ساحل خلیج قرار دارد، ظرفیت 44089 نفر را دارد و توسط شرکت معماری Fenwick Lribarren طراحی شده است. نام محل برگزاری، 974، هم به تعداد کانتینرهای حمل و نقل استفاده شده در ساختار این ورزشگاه و هم به کد شماره‌گیری بین المللی قطر (974+) اشاره دارد. گفته شده که حالا و پس از اتمام جام جهانی، این سازه‌ی کاملا پرتابل به یک توسعه‌ی ساحلی جذاب برای جامعه‌ی محلی و بخش تجاری قطر تبدیل خواهد شد.

 

استادیوم 974 قطر

 

چیزی که ورزشگاه کانتینری قطر را بسیار پراهمیت می کند، این است که این سازه اولین سازه در تاریخ فوتبال و جام جهانی است که به طور موقت میزبان تیم های حاضر در جام بوده و به علت این که از کانتینرهای بازیافتی (اصطلاحاً به کانتینر دست دوم می گویند که دیگر برای حمل و نقل دریایی مناسب نیستند.) در ساخت آن استفاده شده، علاوه بر آسیب کمتر به محیط زیست، کاملاً قابل استفاده‌ی دوباره نیز هست.

اما موضوع دیگر به تغییر کاربری کانتینرها بازمی‌گردد؛ همانطور که در مقاله‌ی تغییر کاربری کانتینر و هوم کانتینر برای شما گفتیم، کانتینرها به دلیل استراکچر و بدنه‌ی فوق العاده محکم خود، قابلیت این را دارند که به یک دفتر کار، خانه و یا یک کمپ زیست تبدیل شوند. از مزیت‌های تبدیل کانتینرها به کانکس و ساخت کانتینکس می‌توان به قیمت مناسب، عمر بالای سازه و همچنین قابلیت پرتابل بودن اشاره کرد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *