تاریخچه کانتینر ها – کانتینر چیست ؟ (1)

تاریخچه کانتینرها
زمان مطالعه: 5 دقیقه

بروزرسانی شده در ۲۰ بهمن ۱۴۰۲

در این مقاله درباره این که کانتینر چیست ، تاریخچه کانتینر ها به چه شکلی بوده ، تکنیک و فرایند کانتینرازیسیون و مالکوم مک‌لین (در ادامه آشنا می‌شوید!) و دیگر چیزهای مربوط به کانتینرها برای شما گفته ایم. این مقاله چندبخشی ست و بخش اول را به مقدمه و توضیحات کوتاه می‌پردازیم؛ در روزهای آتی حتما به وبلاگ ما سر بزنید تا بخش های بعدی مقاله را از دست ندهید.

 

تاریخچه کانتینر ها – کانتینر چیست ؟

باز هم به مبحث شیرین کانتینرها رسیدیم! همانطور که می‌دانید، کانتینر برای خیلی از افراد بحث جدید و کاملا غریبه‌ای است. به شخصه به دلیل حوزه‌ی کاری بسیار متفاوتم، هیچ‌گاه احساس نیازی به کانتینر و یا دانستن درباره‌ی آن پیدا نکردم؛ اما به محض این که مشغول به همکاری با دپو کانتین شدم، تصمیم گرفتم تا بیشتر کانتینرها را بشناسم. پس، به سراغ کتابها و مقالات مختلفی رفتم و شروع به جستجو کردم. اولین چیزی که نظرم را جلب کرد، توصیف کلمه‌ی کانتینر بود:

 

کانتینرازیسیون تکنیک قرار دادن محصولات در جعبه هایی به نام کانتینر است به طوری که به شکل یکسان و یک اندازه در کنار هم قرار بگیرند.

 

کانتینرازیسیون

در واقع، تکنیک کانتینرازیسیون یکی از مهم‌ترین بحثها در حمل و نقل دریایی و زمینی است که قدمتی 200 ساله دارد. تصور کنید تا قبل از به وجود آمدن کانتینرها و ابداع این تکنیک، مجبور بودیم بار هر وسیله را یکی یکی کنار هم در کشتی ها بگذاریم و برداریم و کشتی ها باید از 10 روز قبل در بنادر می بودند تا عملیات بارگیری یا تخلیه انجام شود؛ همین باعث می‌شد یک حمل و نقل ساده ساعتها زمان ببرد و به شدت خسته‌کننده و طاقت‌فرسا باشد.

کانتینرازیسیون این کار را به قدری آسان کرد که بشر همچنان نتوانسته جایگزین بهتری برای حمل و نقل پیدا کند! حتی در نظر بگیرید که کانتینرها به دنیای تکنولوژی و علوم مرتبط به آن نیز وارد شدند و این تکنیک در زبان‌های برنامه‌نویسی و طراحی اپلیکیشن‌ها نیز به کار برده شد. پس از این که این مطالب اولیه را خواندم، مطمئن شدم که بدون توجه به این که کانتینر چیست بارها از آن بهره بردم و اگر کانتینرها نبودند، خیلی از اشیا و محصولاتی که در طی روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم وجود نداشتند. همین باعث شد که نیم نگاهی به تاریخچه‌ی کانتینر ها نیز داشته باشم.

 

کانتینر چیست

 

کانتینر چیست | پیدایش کانتینر

همه چیز از سال 1795 شروع شد؛ تراموا – همان قطارهای سبک شهری – در انگلستان وجود داشت اما خب… نه به شکل امروزی. ترامواهای قدیمی در واقع کالسکه های بزرگی بودند که آنها را با اسب می کشیدند. تراموا هم برای حمل و نقل داخل مناطق استفاده می‌شد و هم برای حمل و نقل کالاها و محصولات مختلف.

اما رفته رفته شرکتها و افرادی که در صنایع مختلف مثل معادن زغال‌سنگ مشغول بودند، متوجه شدند که بارگیری و حمل و نقل کالاها را می شود به شکل بهتری مدیریت کرد و انجام داد؛ یکی از این افراد، بنجامین آوترام نام داشت که برای حمل و نقل به ساخت محفظه هایی روی آورد که قابلیت حمل حداکثر 5 تن بار را داشتند و تلاش کرد تا در هر یک از آنها، محصولات را یک شکل و یک اندازه قرار دهد. به این صورت، کانتینرازیسیون به شکلی کاملا ابتدایی تعریف شد و کانتینرها وارد حمل و نقل شدند.

پس از آن و طی سال‌های آتی (1830)، تاسیس سیستم حمل و نقل ریلی و راه آهن بود که نیاز به روش های نوین بارگیری داشت؛ زیرا که قرار بود حجم گسترده ای از کالاهای مختلف از طریق آن جابجا شود و بعضا به مکان‌های صعب‌العبور برسد و همین مسئله به ابزارهای حمل و نقل حرفه ای نیاز داشت. بدین ترتیب پای کانتینرها به دنیای قطارها نیز باز شد. کانتینرهای این دوره چوبی بودند و هر قطار تحمل 4 کانتینر را داشت.

در سالهای بعد و در حین جنگ جهانی دوم، ارتش ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت تا از جعبه هایی به اسم کانکس کانتینر برای جابجایی اسلحه و مهمات استفاده کند. پس از خاموش شدن آتش جنگ، کشتی رانی ها و شرکت های حمل و نقل دریایی تصمیم به استفاده از کانتینر گرفتند و در سال 1929 بود که کانتینرها بین آمریکای شمالی و جنوبی شروع به تردد کردند.

 

مالکوم مک‌لین
مالکوم مک‌لین هستند؛ پدر کانتینرازیسیون !

 

تاریخچه کانتینر ها | مالکوم مک‌لین وارد می‌شود

اما از قرن بیستم بود که مفهوم امروزی کانتینرازیسیون مورد استفاده قرار گرفت و همگانی شد. مالکوم مک‌لین یک راننده‌ی کامیون در آمریکا بود که در سال 1955 با پس‌انداز خود توانست یک شرکت کشتی رانی را بخرد و با شنیده هایش از کانتینرها و همچنین کانکس کانتینرهایی که در جنگ استفاده می‌شد، تصمیم به استفاده‌ی تجاری از کانتینرها گرفت و تاریخچه‌ی کانتینر ها را دگرگون کرد.

مک‌لین با سودی که از سرعت بالای شرکتش در حمل و نقل به دست می‌آورد، دو شرکت کشتی رانی دیگر را نیز خرید و شروع به تحقیق درباره‌ی کانتینرها و کشتی ها کرد. او در 1956 کشتی تانکری خود را به یک کشتی کانتینری به اسم ایدال ایکس تغییر داد و آن را به همراه 58 عدد کانتینر 35 فوتی به دریا فرستاد.

و به همین شکل، مک‌لین تبدیل به پدر کانتینرازیسیون شد و ایدال ایکس انقلاب بزرگی در صنعت حمل و نقل دریایی ایجاد کرد؛ بارهایی که یک ماه زودتر به مقصد می‌رسیدند، همه را مجاب کرده بودند که به استفاده از کانتینر روی بیاورند و تمامی این اتفاقات، قرن بیستم میلادی را برای تجارت بین المللی دچار تحول شگرفی کرد.

 

مالکوم مک‌لین

 

پس از مک‌لین

کشتی کانتینری سانتا الینا در سال 1960 به عنوان اولین کشتی کانتینری مورد تایید تجارت بین المللی شناخته شد و مدتی بعد، هاوایین سیتیزن اولین کشتی تمام کانتینری جهان را ساخت. در همان زمان، پایانه های کانتینر شروع به فعالیت کردند و بخشی از بنادر سراسر جهان را کانتینرها در بر گرفتند.

مک‌لین که از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید(!) نام شرکت خود را سی لند سرویس گذاشت و سالها بعد پس از ادغام با مرسک، تبدیل به مرسک سی لند شد. مک‌لین با ساخت بنادر کانتینری در اروپا، تجارت دریایی با استفاده از کانتینرها را رواج داد و در طی سالهای آتی تا به امروز، بنادر کم کم به شکل حال حاضر خود تبدیل شدند. تنها عیب بزرگ کانتینر، این بود که قیمت حمل و نقل را بالا می برد اما به قدری تاثیرگذار بود که تقریبا همه‌ی شرکتهای حمل و نقل این عیب را نادیده گرفتند!

 

” ادامه این مطلب را می توانید در بخش 2 بخوانید؛ درباره‌ی استانداردهای کانتینر ، انواع کانتینرها – 20 فوت، 40 فوت و غیره – و دیگر مسائل با شما صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید… “

 

5/5 - (5 امتیاز)