کانتینر چیست؟ (2) – معرفی و مشخصات کانتینرها

مشخصات کانتینرها و شناسایی کانتینر
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بروزرسانی شده در ۰۵ تیر ۱۴۰۲

در مقاله قبل به پاسخ به سوال کانتینر چیست، تاریخچه کانتینر ها و فرایند کانتینرازیسیون پرداختیم؛ امروز در ادامه‌ی مقالات قبلی، درباره‌ی مشخصات کانتینرها ، واحد اندازه‌گیری کانتینر و شناسایی کانتینر بحث می‌کنیم. در ادامه با مجله‌ی دپو کانتین همراه باشید.

 

مشخصات کانتینرها

پس از این که مک‌لین کانتینرازیسیون را به یک روش جهانی برای حمل و نقل محصولات مختلف تبدیل کرد – درباره‌ی مک‌لین در مقاله‌ی قبل بیشتر توضیح دادیم- مسائلی پیرامون شناسایی کانتینر پیش آمد؛ برای مثال، ممکن بود هنگام جابجایی در بنادر و یا موقع بارگیری، شناخت و تشخیص کانتینرها از یک‌دیگر سخت باشد. این‌گونه شد که نیاز به یک سیستم استاندارد و بین‌المللی برای نمایش ابعاد و اندازه‌ی کانتینرها و در جهت نظم‌دهی به کار حمل و نقل بود.

 

اطلاعات کانتینر

مشخصات اصلی یک کانتینر شامل سه چیز است: واحد اندازه‌گیری کانتینر، واحد شناسایی کانتینر و اطلاعات اضافی از جمله وزن، کد کشور، پلاک کنوانسیون ایمنی کانتینر و غیره.

 

1) واحد اندازه‌گیری کانتینر

ابتدایی‌ترین موضوع مربوط به مشخصات کانتینرها واحد اندازه‌گیری آن‌هاست. در سال 1969 یک روزنامه نگار حرفه‌ای و کاربلد انگلیسی به نام ریچارد اف گیبنی مشغول جمع‌آوری داده‌ها و جداول مربوط به کشتی‌رانی و کشتی‌سازی بود که متوجه اختلافی در بین ابعاد و اندازه های کانتینرهای سی لند – همان شرکتی که مک‌لین بنیان‌گذاری کرد – شد. گیبنی فهمید کانتینرهای 24 فوتی و 35 فوتی مک‌لین با یکدیگر از لحاظ اندازه همخوانی ندارند و تصمیم گرفت استاندارد ((معادل واحد 20 فوت)) را برای کانتینرها تعریف کند. این استاندارد سال‌ها بعد رواج بیشتری پیدا کرد و امروزه به عنوان واحد و معیار اصلی اندازه‌گیری و شمارش کانتینرها استفاده می‌شود.

 

واحد اندازه‌گیری کانتینر

 

2) شناسایی کانتینر

مسئله‌ی بعدی، شناسایی کانتینرها در هر نقطه‌ای از جهان به طور خاص بود. در اوایل استفاده، شرکت های حمل و نقل نظامِ مشخصی برای شناخت و تفکیک کانتینرها نداشتند و با گذشت زمان که بر تعداد کانتینرها افزوده می‌شد، شناسایی هر کانتینر از دیگری سخت بود. بنابراین، سازمان بین‌المللی استاندارد برای کانتینرها یک سیستم پیشرفته‌ی شناسایی (اصطلاحا شناسنامه) تعریف کرد؛ این سیستم به شکلی طراحی شده که هر کانتینر برای خودش هویت مخصوص داشته باشد و در هر جای دنیا با استعلام کد آن بشود تشخیص داد که کانتینر در کجا ساخته شده و متعلق به چه شرکتی‌ست.

 

IRSU  305438  3
(4)   (3)    (2) (1)

 

این شماره ترکیبی از 4 حرف و 7 رقم است که می‌توان اطلاعات مربوط به نوع، اندازه‌ی کانتینر، مالک و غیره را از آن استخراج کرد:

  1. 3 حرف ابتدایی که حروف انگلیسی بزرگ هستند، نشان‌دهنده‌ی شرکت سازنده‌ی کانتینر می‌باشند؛ برای مثال، IRS در شناسه‌ی بالا به معنای این است که کانتینر متعلق به شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران‌ست.
  2. حرف چهارم و آخر در شناسه‌ی کانتینر به کاربری آن اشاره دارد و بر طبق یک اصل بین‌المللی که توسط سازمان استاندارد تعریف شده قرار می‌گیرد؛ به عنوان مثال، برای عموم کانتینرها از حرف Uاستفاده می شود. اگر تجهیزات کانتینری جداشونده داشته باشیم، حرف J و اگر کانتینر روی تریلی یا شاسی باشد حرف Z برای حرف چهارم نوشته می‌شود. در کل به 4 حرف شناسنامه‌ی کانتینر اصطلاحا PREFIX (پرفکس) و یا حروف شاخص می‌گوییم.
  3. پس از حروف، به بخش بعدی می‌رسیم که شامل 7 رقم می‌شود. در این بخش، شش رقم اول را بررسی می‌کنیم. 6 عدد ابتدایی را به عنوان شماره کانتینر در نظر می‌گیریم که برای هر کانتینر ارقام مشخص و متفاوت از دیگر کانتینرهاست. این ارقام در کنار حروف ابتدایی، هویت کانتینر را تعیین می‌کنند.
  4. هفتمین رقم که در واقع از راست اولین حساب می‌شود، همواره در یک کادرِ عموما سفید رنگ و جدا از باقی ارقام قرار می‌گیرد. با این که با یک تک رقم سر و کار داریم، اما باید بدانید که این رقم بر اساس یک سری محاسبات پیچیده‌ی ریاضی و فرمول‌های مختلف محسابه می‌شود و به آن، رقم کنترل یا عدد بررسی کانتینر می‌گوییم. این رقم عموما برای کنترل صحت شماره‌ی کانتینر استفاده می‌شود؛ به این صورت که با وارد کردن چهار حرف و شش رقم قبلی در برخی سایت‌ها و دیتابیس‌ها، می‌توان عدد هفتم را به دست آورد و آن را با عدد روی کانتینر تطابق داد تا بفهمیم کانتینر ما شماره‌ی درستی دارد یا خیر.

 

3) دیگر اطلاعات کانتینرها (اطلاعات تکمیلی شناسایی)

علاوه بر شناسه و واحد اندازه‌گیری، سه مورد از دیگر اطلاعات مورد نیاز شرکت‌هاست که در استفاده از کانتینرها تاثیر بسیار زیادی دارند؛ این سه مورد عبارتند از: کد کشور، پلاک کنوانسیون ایمنی و مشخصات فنی مثل وزن و حجم و ابعاد.

 

کد کشور

کد کشور در برچسب کانتینر و در کنار اندازه و نوع آن درج می‌شود که نشان‌دهنده‌ی کشور سازنده‌ی کانتینر است.

 

مشخصات کانتینرها

 

وزن، تحمل، حجم و اندازه‌ی کانتینرها

در جابجایی و استفاده از کانتینرها، نیاز به دانستن سه ویژگی فنی مهم در بحث وزن کانتینر داریم: وزن کانتینر خالی که در واقع وزن خالص کانتینر است، ظرفیت بارگیری یا حداکثر وزنی که می‌شود داخل کانتینر قرار داد (حداکثر وزن خالص) و حداکثر وزن یک کانتینر همراه با کالا یا وزن ناخالص آن. گفتنی‌ست که وزن کانتینر بر حسب کیلوگرم یا پوند است و در پایین محل درج وزن کانتینرها، شاخصی با نام CU.CAP قرار داده شده که نشان‌دهنده‌ی حجم کانتینر و بر حسب متر مکعب است.

 

” در مقاله بعدی از معرفی و تاریخچه‌ی کانتینرها به معرفی پلاک کنوانسیون ایمنی کانتینر و ابعاد کانتینرها می پردازیم. “

 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *