هوم کانتینر – ساخت خانه‌ی کانتینری

هوم کانتینر ساخت خانه‌ی کانتینری
زمان مطالعه: 7 دقیقه

بروزرسانی شده در ۱۴ فروردین ۱۴۰۳

هوم کانتینر یا خانه کانتینری، یکی از تولیدات نوین و پر از خلاقیت و نوآوری مجموعه صنعتی دپوکانتین است که با تغییر کاربری کانتینرهای استاندارد ساخته می‌شود. برای استعلام قیمت هوم کانتینر و ساخت خانه‌ی کانتینری در ادامه‌ همراه ما باشید. همچنین می‌توانید با مراجعه به مقاله سایت دیگر مجموعه دپوکانتین با مزایا تغییر کاربری کانتینرها بیشتر آشنا شوید.

هوم کانتینر چیست؟

ساخت خانه با کانتینر شاید در کشور ما مورد عجیبی به نظر برسد؛ اما در سرتاسر جهان، استفاده از کانتینر در ساخت خانه بسیار رایج بوده و مدت زیادی است که این روش گزینه‌ای برای ساخت و ساز ساختمان و خانه به شمار می‌رود. نمونه‌های زیادی از آن‌ها را می‌توانید در سایت خانه زیبا مشاهده کنید.

هوم کانتینر یا خانه‌ ی کانتینری در واقع نوعی کانتینر است که با تغییر کاربری، افزودن درب‌ها، پنجره‌ها و امکانات مورد نیاز برای اسکان افراد، به یک خانه یا محیط اسکان کارگاهی تبدیل می‌شود. این روش، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، باعث صرفه‌جویی در متریال مصرفی می‌شود. درکنار مزایای دیگر، ساخت خانه‌های کانتینری راهکاری مناسبی برای حفاظت از محیط زیست است.

خانه کانتینری یا هوم کانتینر
یکی از طرح‌های اجرا شده از خانه کانتینری

ساخت خانه‌ی کانتینری

ساخت یک خانه‌ی کانتینری متناسب با نیازهای کارفرما، طی ۳ مرحله انجام می‌شود که در ادامه با جزئیات به هر یک می‌پردازیم.

مرحله‌ی اول: تشخیص نیازها و طراحی کانتینر

قدم اول در ساخت و تولید خانه‌های کانتینری، تشخیص دقیق نیازها و مشخصات مورد نیاز است. این کار، زمینه را برای طراحی پلان سازه‌ی مورد نظر فراهم می‌کند. محل قرارگیری درب و پنجره‌ها، لوازم و امکانات داخلی سازه و دیگر جزئیات مربوط به ساخت هوم کانتینر یا کانتینکس، همگی در این مرحله مشخص می‌شوند. پس از شکل‌گیری ساختار اولیه پروژه، کانتینرها بر اساس طرحی که با مشاوره‌ی متخصصین تکمیل شده، انتخاب و آماده‌ی تغییرات می‌شوند.

مرحله دوم: آماده‌سازی و برش‌کاری

در این مرحله، پوسیدگی‌های سطحی کانتینر رفع شده و با رنگ‌آمیزی و رفع دیگر ایرادات، کانتینر برای شروع تغییرات مورد نیاز آماده می‌شود. در ادامه، بستر آماده شده بر اساس اندازه‌های ذکر شده در پلان، برای نصب درب و پنجره‌های جدید برش داده می‌شود.

مرحله‌ی سوم: تجهیز سازه

در آخرین مرحله‌ی ساخت کانتینکس، ورق‌های ساندویچ پانل برش داده شده و درون کانتینر نصب می‌شوند. ساندویچ پانل به دلیل مقاومت بالا دربرابر رطوبت، دما و صدا، بهترین گزینه برای عایق‌بندی فضای داخلی خانه کانتینری به‌شمار می‌رود. سپس برش پنجره و درب صورت می‌گیرد و قاب‌بندی و ساخت چارچوب و دیواره‌ها انجام می‌شود.
لازم به ذکرست که خانه‌ی کانتینری بر خلاف تصورات عام مردم، می‌تواند به صورت بسیار لوکس و مدرن ساخته شود.

خانه کانتینری (هوم کانتینر)
یکی از طرح‌های اجرا شده از خانه کانتینری

انواع خانه کانتینری

هوم کانتینرها در دو دسته‌ی کلی ثابت و قابل حمل ساخته می‌شوند. در ادامه مشخصات و ویژگی‌های هر یک از این دو را بررسی می کنیم.

خانه کانتینی ثابت

این دسته از خانه‌های کانتینری، عموما از ترکیب چند کانتینر و ساخت یک سازه‌ی گسترده و مدرن ساخته می‌شوند. اکثر هوم کانتینرهای ثابت، در محل نهایی نصب خود ساخته و اجرا می‌شوند. سازه‌های ثابت، امکان طراحی و ساخت سازه‌‌های خاص با ابعاد و اشکال ویژه را برای کارفرمایان فراهم می‌کنند. همانطور که از اسم آن‌ها پیداست، هوم کانتینرهای ثابت امکان جابه‌جایی آسان را نداشته و در محل قرارگیری خود ثابت هستند.

خانه‌های کانتینری قابل حمل

هوم کانتینرهای قابل حمل، به علت استفاده از کانتینرهای استاندارد با ابعاد ۲۰ فوت و ۴۰ فوت ، قابلیت جابه‌جایی خود را حفظ می‌کنند. این سازه‌ها ابتدا در محلی دیگر، مثل مجموعه‌ی صنعتی دپوکانتین ساخته شده و سپس به‌وسیله‌ی تریلی به محل نصب خود حمل می‌شوند. در برخی پروژه‌ها نیز، کانتینرها به ماژول‌های تشکیل دهنده‌ی سازه‌ی نهایی تبدیل شده و توسط تیم حرفه‌ای گروه صنعتی دپوکانتین در محل نهایی نصب می‌شوند.

طراحی داخلی هوم کانتینر

خانه‌های کانتینری به علت ساختار پیش‌ساخته‌ی خود، امکان ایجاد فضاهای خاص و طبق نظر کارفرما را فراهم می‌کنند. مشخصا رعایت أصول ارگونومی در مشخص کردن محل قرارگیری اجزای داخلی سازه امری ضروری است اما تقریبا تمام مشخصات دیگر فضای داخلی کانتینکس مسکونی بر اساس خواسته‌های کارفرما شخصی‌سازی می‌شود. جنس و رنگ کف‌پوش‌، تعداد پنجره‌ها و امکانات داخلی سازه تنها چند مورد از فرصت‌های شخصی‌سازی هوم کانتینر سفارشی و تطبيق آن با نیازها و سلایق شما هستند.

تعیین قیمت خانه‌های کانتینری

قیمت نهایی هوم کانتینرها، به عوامل متعددی بستگی دارد، ازجمله:

  • قیمت جهانی کانتینر
  • سال ساخت و شرایط فیزیکی کانتینر مورد استفاده برای ساخت سازه
  • ابعاد و تعداد ماژول‌های خانه کانتینری
  • امکانات و ویژگی‌های خاص خانه کانتینری
  • سفارشی‌سازی سازه و موراد وابسته به آن

کاهش هزینه ساخت و ساز

ساخت خانه با کانتینر به طور بسیار چشم‌گیری باعث کاهش هزینه‌های شما می‌شود؛ زیرا در بسیاری از مناطق شرایط و امکان ساخت و ساز وجود نداشته و یا صرفه اقتصادی ندارد. این مسئله در بخش‌هایی که از لحاظ آب و هوایی شرایط متغیر و ناپایداری دارند جدی‌تر است. اما در این مورد، علم روز صنعت به کمک ساخت سازه‌ها آمده و کارها را بسیار راحت‌تر کرده است.

به این ترتیب، کسانی که می‌خواهند به ساخت هوم کانتینر بپردازند، می‌توانند با خریداری چند عدد کانتینر، در هزینه و وقت خود صرفه‌جویی کرده و از آن‌ها به عنوان اتاق و محوطه خانه استفاده کنند.

حتی برای کاهش بیشتر هزینه‌های ساخت خانه‌ی کانتینری و قیمت هوم کانتینر ، می‌توان کانتینرهای دست دوم را با قیمت بسیار معقولی از مراکز فروش کانتینر تهیه کرد.

مزایای ساخت خانه با کانتینر

1)      سرعت بالای ساخت

ساخت خانه به شکل سنتی خود، طور معمول بسیار وقت‌گیر بوده و نیازمند ساخت اجزای مختلف خانه همانند دیوار، ستون‌ها، کف و سقف‌ست. استفاده از کانتینرهای استاندارد اما به دلیل استفاده از شاسی و استراکچر کانتینر، این زمان را به‌شدت کاهش می‌دهد.

2)     مقاومت و استحکام بالا

کانتینرها، به دلیل اسکلت فولادی بسیار سختی که دارند، در مقابل بلایای طبیعی و آسیب‌های محیطی بسیار مقاوم هستند؛ چرا که به سبب حمل و نقل کالاها و اجناس برروی کشتی‌ها، به صورت انبوه تولید شده و پوششی بسیار مقاوم و ضد زنگ دارند. در اکثر موارد حتی می‌توان گفت هوم کانتینر از بسیاری از خانه‌های عادی نیز مستحکم‌تر است.

3)   قابلیت حمل و تغییر مکان

خانه‌های سنتی، به دلیل نوع ساختار و وزن بسیار بالای انواع سنگ و بتن، هیچ‌گاه قابل حمل نیستند، اما خانه‌های ساخته شده از کانتینر، به دلیل وزن بسیار سبک‌تر، عدم استفاده از زیربنا و جاقلابی‌های استاندارد، توانایی تغییر مکان و حمل را دارند.

4)     امکانات خانه ساخته شده از کانتینر

هر امکاناتی که در خانه‌های عادی وجود دارد، می‌توان در خانه‌ ساخته شده از کانتینر جا داد؛ البته نخست باید انتظارات و تمایلات خود را در نقشه ترسیم کرده، از متخصصین شرکت مشاوره بگیریم و طبق آن اقدام به ساخت ساختمان و خرید کانتینر کنند. مواردی مانند در، پنجره، دریچه، اتاق‌ها، آشپرخانه، سرویس بهداشتی، حمام و… باید در نقشه ذکر شده تا مطابق با آن، به خرید تجهیزات و ساخت بپردازیم.

خانه کانتینری (هوم کانتنیر)
یکی از طرح‌های اجرا شده از خانه کانتینری

معایب خانه کانتینری

بزرگ‌ترین عیب خانه های کانتینری، این است در صورتی که تغییر کاربری آن دقیق و صحیح انجام نشود، مشکلات زیادی در ساختار هوم کانتینر ایجاد می‌شود و هر گونه تغییر، نیاز به مهندسی و جوشکاری حرفه‌ای دارد. گوشه‌های یک کانتینر بسیار محکم است؛ اما سقف آن آن‌قدر که به نظر می‌رسد محکم نیست. بنابراین معمولا باید سقف دیگری روی آن ساخته شود؛ به خصوص در جاهایی که برف و باران فراوان است. همچنین دیوارهای فولادی موج‌دار برای استحکام سازه ضروری هستند. این بدان معناست که هر جایی که یک پنجره بریده شده و یا درب‌های جای‌گذاری شده، نیاز به تقویت دارد.

نکات کلیدی در خرید هوم‌کانتینر

خرید یک خانه‌ی کانتینری، فرایند نسبتا ساده‌ای است؛ با این حال بهتر است که پیش از اقدام به خرید، برخی موارد را بررسی کرده و به نکات زیر توجه داشته باشید.

تشخیص نیازها و کاربری سازه

همانطور که بالاتر ذکر شد، اولین نکته‌ی حائز اهمیت در خرید خانه‌های کانتینری، تشخیص کاربری دقیق سازه دانست. آیا این سازه ویلای کانتینری است و کاربری شخصی دارد یا بخشی از یک کمپ کارگاهی گسترده است؟ چه امکاناتی در این سازه لحاظ می‌شوند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این موضوع، می‌توانید راهنمای جامع ساخت کانتینکس: از طراحی تا نهایی‌سازی را مطالعه فرمایید.

مشخصات فنی خانه کانتینری

مشخصات فنی مورد نیاز هر سازه بسته نوع پروژه متفاوت است. برای مثال، زخامت ورق ساندویچ پانل مورد استفاده برای عایق‌بندی درون خانه‌های کانتینری، برای مناطق با آب و هوای معتدل و سردسیر متفاوت است. همین مسئله در موارد دیگر مانند درب و پنجره ها و تغییرات ایجاد‌ شده در استراکچر کانتینر نیز قابل مشاهده است. عدم توجه به مشخصات فنی کانتینر، ممکن است به ضرر مالی و ناکارامدی سازه نهایی منجر شود.

تجهیزات داخلی سازه

نوع پروژه، بر تجهیزات مورد نیاز آن نیز اثر مستقیم دارد. برای مثال، کانتینکس مسکونی کمپ پروژه‌ای، ممکن است نیازی به سرویس بهداشتی، آشپزخانه و یا حمام نداشته باشد زیرا این موارد در بخشی دیگر در نظر گرفته‌شده‌اند اما کانتینر ویلایی شخصی باید تمام نیازهای ساکنین خود را به‌تنهایی براورده کنند.

هزینه و بودجه

در نهایت مهم‌ترین عامل تعیین کننده در پیشبرد پروژه، بودجه‌ی مد نظر کارفرما است. همانگی بودجه با هزینه‌‌های احتمالی پروژه در به نتیجه رسیدن پروژه نقش بسیار مهمی دارد.

خانه کانتینری هوم کانتینر
یکی از طرح‌های اجرا شده از خانه کانتینری

هوم کانتینر دست دوم

ساز‌های دست دوم، همواره به دلیل قیمت پایین‌تر از بازار خاص خود برخوردار بوده‌اند. استراکچر کانتینر و مقاومت بسیار بالای آن نیز در افزایش محبوبیت کانتینکس دست دوم بی‌تاثیر نبوده است. استفاده از کانتینکس‌های مسکونی دست دوم در پروژه‌های صنعتی، تولیدی و عمرانی رایج‌تر از موارد شخصی به‌شمار می‌رود. دقت به سلامت سازه را می‌توان مهم‌ترین مسئله در خرید هوم کانتینرهای دست دوم دانست. برای تضمین یک خرید مطمئن می‌توانید با مشاورین ما در مجموعه صنعتی دپوکانتین در ارتباط باشید.

اوورهال و بازسازی خانه‌های کانتینری

خانه‌های کانتینری نیز مانند سازه‌های سنتی در گذر زمان و بر اثر استفاده، مستهلک می شوند؛ به همین دلیل نظارت و اوورهال آن‌ها برای تضمین کارایی امری ضروری است. برخی از موارد حائز اهمیت در اوورهال هوم کانتینرها عبارت‌اند از:

  • رنگ سطح خارجی سازه برای جلوگیری از پوسیدگی
  • سیم‌کشی و سیستم برقی سازه
  • لوله‌کشی و اتصالات
  • کفپوش‌ها
  • پنل‌های داخلی

نتیجه‌گیری

کانتینکس مسکونی یا خانه کانتینری، نوعی سازه پیش ساخته است که با تغییر کاربری کانتینرهای استاندارد ساخته می‌شود. این سازه‌ها به دلیل مزایای متعددی مانند سرعت بالا در ساخت، مقاومت و استحکام بالا، قابلیت حمل و نقل و قیمت مناسب، به عنوان راه حلی نوین و مقرون به صرفه برای ساخت و ساز در حال محبوبیت روزافزون هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی خانه‌های کانتینری، با مشاورین متخصص ما در مجموعه صنعتی دپوکانتین در ارتباط باشید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *