کانتینرهای بین وجهی

کانتینرهای بین وجهی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

بروزرسانی شده در ۲۱ تیر ۱۴۰۲

کانتینرهای بین وجهی یا کانتینر اینترمودال یکی از انواع کانتینرهای استاندارد هستند که از آنها در تمامی حالتهای مختلف حمل و نقل استفاده می‌شود. برای معرفی و استعلام قیمت انواع کانتینر و کانتینر چندوجهی با مجله‌ی دپو کانتین همراه باشید.

 

کانتینرهای بین وجهی | کانتینر چندوجهی چیست؟

کانتینر چندوجهی که اغلب کانتینر حمل و نقل یا کانتینر بار (shipping container) نامیده می‌شود، یک کانتینر استاندارد شده‌ی بزرگ است که برای حمل و نقل بارهای بین وجهی طراحی و ساخته شده است؛ به این معنی که این کانتینرها را می‌توان در حالت‌های مختلف حمل و نقل – از کشتی به ریل تا کامیون – بدون تخلیه استفاده کرد و بارگیری مجدد محموله را نیز از طریق آنها انجام داد. تقریبا تمامی کانتینرها را می‌شود به صورت کانتینر چندوجهی تعریف کرد.

کانتینرهای بین وجهی عمدتاً برای ذخیره و حمل و نقل مواد و محصولات به طور کارآمد و ایمن در سیستم حمل و نقل کالای بین وجهی کانتینری استفاده می‌شوند؛ اما تعداد کمتری در استفاده‌های لوکال و منطقه‌ای نیز وجود دارد. تنها بر اساس اندازه، تا 95% از کانتینرهای چندوجهی با استانداردهای ISO مطابقت دارند و می‌توان آنها را رسماً کانتینرهای ISO نامید.

این کانتینرها با نام‌های مختلفی شناخته می‌شوند. برخی از نام‌های دیگر به سادگی عبارت‌اند از: کانتینر، محموله یا کانتینر بار، حمل و نقل، کانتینر دریایی یا اقیانوسی، ون کانتینری یا ون دریایی، قوطی دریایی یا C can، یا MILVAN و SEAVAN.

 

جالب است بدانید اصطلاح CONEX (جعبه) نیز از نظر فنی جهت استفاده نادرست است؛ کانکس یعنی جعبه‌های فولادی بسیار کوچک با برند CONEX که توسط ارتش ایالات متحده استفاده می‌شد. اگر می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید این مقاله را از دست ندهید.  “

 

کانتینر چندوجهی در انواع مختلف و تعدادی اندازه استاندارد وجود دارند؛ اما نود درصد ناوگان کانتینری جهانی را به اصطلاح کانتینرهای “بار خشک” یا “معمولی-عمومی” تشکیل می‌دهند. جعبه‌های مستطیلی بسته بادوام، ساخته شده از فولاد کورتن بازدارنده ضد زنگ؛ تقریباً همه 8 فوت (2.44 متر) عرض، و 20 فوت یا 40 فوت (6.10 یا 12.19 متر) طول استاندارد، همان‌طور که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) 668:2020 تعریف شده است. ارتفاع استاندارد جهانی 8 فوت و 6 اینچ (2.59 متر) و 9 فوت و 6 اینچ (2.90 متر) است که دومی به عنوان کانتینر High Cube یا Hi-Cube (HC / HQ) شناخته می‌شود.

 

دپو کانتین کانتینر

 

کانتینرهای مدرن 40 فوتی که برای اولین بار در اوایل قرن بیستم اختراع شد، طی دهه‌های 1960 و 1970 تحت نوآوری‌های کانتینری سازی شرکت کشتیرانی آمریکایی SeaLand (اگر می‌خواهید درباره‌ی این شرکت و پدر کانتینرازیسیون بیشتر بدانید، اینجا کلیک کنید.) تکثیر شدند. درست مانند جعبه‌ها و پالت‌های مقوایی، این کانتینرها وسیله‌ای برای بسته‌بندی محموله‌ها و کالاها در محموله‌های بزرگ‌تر و یکپارچه هستند که می‌توان آن‌ها را به راحتی جابه‌جا کرد، روی هم چید و در یک کشتی یا محوطه بسته‌بندی کرد.

کانتینرهای بین وجهی تعدادی از ویژگی‌های کلیدی ساختمانی را به اشتراک می‌گذارند تا در برابر فشارهای حمل و نقل بین وجهی مقاومت کنند، حمل و نقل آنها را تسهیل کنند و امکان انباشتن آنها را فراهم کنند. این کانتینرها همچنین از طریق علامت گزارش منحصر به فرد ISO 6346 قابل شناسایی هستند. جالب است بدانید کانتینرها

در سال 2012، حدود 20.5 میلیون کانتینر با انواع مختلف در جهان وجود داشت که مناسب محموله‌های مختلف بود. روش‌های جایگزین غالب حمل‌ونقل، محموله‌های فله – اعم از گاز، مایع یا جامد – را حمل می‌کنند. با فله بر یا کشتی تانکری، ماشین تریلی یا کامیون. برای حمل و نقل هوایی، از دستگاه‌های بار واحد با وزن سبک‌تر (یاتا – انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی) استفاده می‌شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *